Napjainkban egyre többet hallunk arról, és tapasztaljuk, hogy a gyermekek fejlődésének legfőbb tényezője, a mozgás és a játék egyre kevesebb teret kap a mai rohanó, civilizált világban.

A gyermekek természetes mozgását, a járást, futást, ugrást, mászást felváltják az olyan, szobában végezhető tevékenységek, mint a számítógépezés és tévézés. Ennek köszönhetően motoros képességeik, mint a kondicionális és koordinációs képességeik jelentősen elmaradnak a jóval korábbi évekéhez képest. A gondot tovább fokozza az a tény, hogy a modern társadalom egészségtelen és mozgásszegény életmódja következtében évről évre gyarapodik
a kóros elhízással (obesitas), tartásgyengeséggel, vagy már valamilyen testi deformitassal gyógytestnevelésre utalt gyermekek száma. A gyermekeknek elsősorban intézményesített keretek között nyílik lehetőség mozgásigényük kielégítésére, mozgástapasztalat szerzésére. A testnevelés ezért is kiemelten fontos az oktatásban. Vajon hogyan nyújthatnak segítséget mindebben a gyógytestnevelési játékok?

Az alábbiakban ezekből mutatunk be néhányat.

Játékok a kondicionális képességek fejlesztéséhez

Kendőrablás
A játék leírása: A gyerekek szétszórt alakzatban állnak fel. Minden gyereknél van egy kendő, amelynek sarkát bedugja hátul a nadrágjába úgy, hogy a kendő kilógjon. Egy gyerek lesz a „rabló”, aki jelre igyekszik majd minél több kendőt a menekülőktől elvenni. Akitől sikerült elvennie, az továbbra is futkározik, hogy nehezebb legyen a kendőrabló dolga. Bizonyos idő után megállítjuk a játékot. Az az ügyes, akitől a rablónak nem sikerült elvennie a kendőt. Újabb rabló kijelölése előtt mindenki visszaveszi kendőjét, közben az elvett kendőket megszámoljuk, hogy az utolsó játék után tudjuk, ki volt a legügyesebb rabló (a legtöbb kendőt elvevő gyerek).

A játék fejlesztő hatása: Alap mozgáskészség, kondicionáló képességek közül alap állóképesség (futás), gyorsaság fejlesztése, koordinációs képességek közül téri tájékozodóképesség fejlesztésére alkalmas.

Staféta mozgó sorban
A játék leírása: A gyerekek két oszlopban, törökülésben ülnek. Jelre mindkét sor felállás után futólépésben megkerül egy előre kijelölt tárgyat. Az a sor nyer, amelyik előbb foglalja el törökülésben a helyet.

A játék fejlesztő hatása: Kondicionális képességek közül a rövid távú állóképesség, gyorsaság, a koordinációs képességek közül a téri tájékozodóképesség fejlesztésere alkalmas. Az aszteniás, jobb kondíciójú szív- és érrendszeri megbetegedéssel és obesitassal diagnosztizált gyermekek is játszhatják.

 

Pókfoci
A játék leírása: Hátsó fekvőtámaszban kell a labdát meghatározott helyre juttatni lábbal. Két csapat áll fel egymással szemben.

A játék fejlesztő hatása: Kondicionális képességek közül az állóképesség, alaperő, a koordinációs képességek közül a téri
tájékozódás fejlesztése. Kifotikus gyermekek, obesitassal diagnosztizált, aszténiás gyermekek játszhatjak, szív- és érrendszeri megbetegedés esetén fokozottabb odafigyelést (bőrszínelváltozás, kapkodóbb levegővétel eseten pulzusellenőrzés) igényel. Súlyosabb beteg gyermekkel úgy is játszhatjuk ezt a játékot, hogy ő lesz Kutyafülű Aladár, a bíró, aki tenyerén, térden mozogva követi a többieket.

(Forrás: Óvónők kincsestára)

[product id=”348″]