Földünkön több mint 6 milliárd ember él, akiknek alapvető testfelépítése és működési mechanizmusa megegyezik, személyiségük mégis nagyon különböző. Az emberi test működésének rejtélyei, a különböző embercsoportok jellegzetességei és kultúrája mindig is az egyik fő érdeklődési iránya volt az ovis gyerekeknek.

Szemükben a szervezet egy lenyűgöző és néha zavaros gép, de ahogy a gyermekek nőnek, egyre inkább tudatában lesznek saját testüknek. A témakör szinte minden évszakban kimeríthetetlen. Elég, ha a téli betegeskedős időszakra vagy a nyári leégésre gondolunk, ezek mind-mind alkalmasak testünk változásainak megfigyelésére.

Rengeteg dologgal ismerkedhetünk meg folyamatosan, játékos formában. Beszélgethetünk a különböző testrészekről és funkcióikról. A gyerekekkel összehasonlíttathatjuk a magasságukat, hajuk, szemük, bőrük színét. Megismerkedhetünk egészséges és egészségvédő szokásokkal. Megtapasztalhatjuk, hogy szívünk gyorsabban ver mozgás, sport után, vagy izgalom hatására.

Testünk felépítését is vizsgálhatjuk. Vannak, akiket a csontok, a csontváz fog érdekelni, vannak, akiket a vér és a vérkeringés. Lesznek olyanok, akik folyton betegségekről beszélnek majd, és persze a kisbaba születése is izgalmas téma, a fiúk-lányok különbözőségéről már nem is beszélve.

Ha már szívesen festenek, maszatolnak a gyerekek a kezükkel, ujjaikkal, bátran próbálják ki óriáspapíron a lábbal való festést is,vagy játsszanak lábszínházat! Minden évben készítsünk velük tenyérlenyomatot, hogy aztán nagycsoportos korukban összehasonlíthassuk a korábbiakkal.

gyerekek festekes tenyerrel2

Játékok

Pantomim
Kérjünk egy önként jelentkezőt, aki különböző tevékenységeket játszik el, míg a többiek leutánozzák, és kitalálják, mit csinált.

Találós kérdések
Gondoljunk egy testrészre, de csak egy jellemző gesztust áruljunk el róla! Például: „Én vagyok az a testrész, amely rúgja a labdát.”

Színes zoknik
Minden játékos kap egy színes zoknit ábrázoló képet, majd egy mulatságos utasítást. Például: „A sárga zoknisok ugráljanak, a pirosak szívják tele levegővel a tüdejüket!”

Számoljunk!
A gyerekek körben sétálnak a csoportban. A vezető mond egy testrészt, és annyi gyereknek kell összekapaszkodnia, ahány van az adott testrészből. Például: „Tüdő, jobb kéz ujjai, szem.”

Tisztálkodás
Testápolással kapcsolatos eszközöket (körömkefe, fésű, fogkefe,üres folyékonyszappan-adagoló) rejtünk el a csoportszobában, és a gyerekeknek kell azokat megkeresni.

Nézd csendben!
A gyerekek körben állnak, és közben nem szólalhatnak meg. Az egyik gyerek fülébe súgunk egy testrészt, amit finoman meg kell egy pillanatra mozdítania, a többieknek meg ki kell találniuk, melyik testrész volt az.

Hála-játék
A gyerekek nevezzék meg egy testrészüket, amelyiknek köszönhetnek valamit! Például: „Köszönöm, lábam, hogy elvittél a Dunapartra sétálni.” „Köszönöm, fülem, hogy meghallottad azt a szép zeneszámot.”

(Forrás: Fejlődés és fejlesztés az óvodában)

 

Kifejezetten a gyerekek fejlesztésével kapcsolatos cikkekre, ötletekre vágyik? A Fejlődés és fejlesztés az óvodában című előfizetés pontosan ezt nyújtja Önnek, évente 6 alkalommal. Fizessen elő az alábbi linkre kattintva:

Fejlődés és fejlesztés az óvodában