Az időjárás olyan jelenség, amelyet a gyerekek nap mint nap tapasztalnak.

Korán megtanulhatják, hogy milyen ruhát válasszanak játszani a szabadban, az időjáráshoz alkalmazkodva. A televízió és a képes lexikonok segítségével a gyerekek más típusú időjárásokat, különböző jelenségeket ismerhetnek meg szerte a világon. Így annak ellenére, hogy nem tapasztaltak például tornádót, ismerik a szót és annak jelentését.

Biztos, hogy minden óvodában, minden csoportban van időjárás és évszaktábla, amit napi rendszerességgel használnak, de kicsit áthatóbban is foglalkozhatunk az egyes, időjárással kapcsolatos elemekkel. E témakörnél is fontos, hogy a gyerekek alkalmazható tudáshoz jussanak, vagy rendszerezzük ismereteiket. Ezt segíti, hogy a gyerekek használni tudják érzékeiket (látás, hallás, szaglás és tapintás), hogy megismerjék az időjárási elemeket.

Sok érdekes játékot, barkácsötletet, közös élményt jelenthet e témakör megismerése, feldolgozása.

 

gyerek esernyovel idojaras tablanal

Rajzolás, mintázás, kézimunka


  • Szélkakas – Készítsünk szélkakast kartonból, vékony rézlemezből,
    hurkapálcára rögzítve.
  • Dekorgumi nyomda – Vágjunk ki dekorgumiból időjárással kapcsolatos
    formákat, majd ragasszuk kupakokra. Nyomdaként használjuk. Kék papírra különböző formájú felhőket nyomdázunk, majd filctollal díszítjük, esőt imitálva. Szeplőket feltétlenül rajzoljunk a felhőknek.
  • Időjárás-óra – Rajzoljunk egy papírtányérra füvet, házat, eget. Vágjunk ki belőle egy kis cikket. Miltonkapoccsal rögzítsünk rá középen egy másik tányért, melyen különböző időjárási elemek vannak. Így a házas képünkre sokféle időjárást varázsolhatunk, az alsó papírtányér forgatásával.
  •  A víz körforgása – Készítsük el gyurmából a víz körforgását. Felhőből esőcseppek hullnak egy tóba, melyből a napocska felszívja a párát.
  • Mire hasonlít? – Készítsék el a gyerekek kék papírra a kedvenc felhőiket vattából ragasztással. Rendezzünk kiállítást belőlük. Kié mire hasonlít?
  • Napóra – Készítsünk napórát az udvarra papírtányérból, kör alakú kartonból, vagy szúrjunk le egy fapálcát, mely köré körbe rakjunk le 12 kisebb követ. Egy fatörzsszelet közepébe szögelt nagyobb szög is alkalmas lesz időmérésre.

 

Anyanyelvi játékok


  • „Robotnyelven”, azaz szótagolva mondjunk időjárással kapcsolatos kifejezéseket. Például nap-sü-tés, szél-vi-har, jég-e-ső, fátyol-fel-hő, ó-nos-e-ső, vi-har. Számoljuk meg, hány tagból álltaka szavak, és tapsoljunk annyit. Melyik volt a leghosszabb szó?
  • Gyűjtsünk jelzőket az egyes jelenségekhez, például ragyogó, tűzforró, sugárzó nap vagy orkán erejű, tomboló szél.
  • Mesekártya – Készítsünk kártyákat időjárási jelenségekről meg néhány egyéb dologról is (királylány, palota, sárkány, cipellő). Amilyen lapot húznak a gyerekek, azt kell beleszőni a mesébe.
  •  Készítsünk hurkapálcás síkbábokat a napról, különböző felhőkről,
    esőcseppről, szivárványról. Mindegyiknek rajzoljunk szemet is, így a gyerekek bármikor improvizálhatnak időjárással kapcsolatos mesét, történetet.

 

Auditív játékok


  • Szélcsengő készítése agyagból – Vékonyra nyújtsuk ki az agyagot, szaggassunk felhő-, nap-, szivárványformákat belőle, majd száradás után fessük le és fűzzük fel. Készíthetjük szélcsengőnket úgy is, hogy egy nagy felhőt mintázzon legfelül, melyből különböző színű esőcseppek lógnak lefelé.
  • Szélcsengő készítése kagylóból.
  • Fémdobozba tegyünk kevés rizst. A gyerekek becsukott szemmel tippeljék meg, honnan hallják az „eső” hangját.
  • Ejtsünk le magunk mögött olyan tárgyakat, amelyek emlékeztetnek időjárási elemek hangjára. Mondják meg a gyerekek, mi lehetett az a tárgy, milyen anyagból készülhetett.

(Forrás: Óvónők kincsestára)

[product id=”348″]