Diszlexiás gyermekekkel foglalkozó gyógypedagógusok tapasztalata, hogy minél több érzékszerven át érik ingerek a részképesség-zavaros gyermekeket, annál könnyebben vésődnek be agyukba a motoros folyamatok.

Az írás előkészítését szolgálja egy egyszerű kis kép elkészítése. Itt nem a munka folyamata számít, hanem az azon való gyakorlás. A kép formavilága nagy méretben hozza azokat az elemeket, melyeket a betűvetés elsajátításakor kell a gyerekeknek automatizálniuk, már kisebb méretben. Ha úgy nézzük, az első osztály első hónapjainak anyagát vetíti előre játékos, mozgásos és mondókás formában.

A kép igen egyszerű, egy kerek lombú fa, törzse egyenes, a talaj vízszintes, alatta hullámos vizű tó. De lehet ragyogó napkorong, alatta világítótorony, sziget és víz. Bármi, amin keresztül gyakorolható a kör, a hurok, a hullámos a vízszintes és a függőleges vonal.

A mozgások gyakorlása közben rövid mondókákat mondhatunk, illetve mondatunk, értelmezve a képet, így több dologra fókuszálva a figyelmet oldhatjuk a kevésbé ügyes gyerekek merevségét, ennek következtében mozgásuk oldottabbá válik.

Például:
Hurokvonal gyakorlásakor
Most fölszáll, most leszáll,
kirepül a kis bogár.

Hullámvonal gyakorlásakor
Kiskacsa fürdik fekete tóba,
Anyjához készül Lengyelországba.

Körforma gyakorlásakor
Kerek lomb és kerek erdő,
Jancsi János lesz, ha felnő.

Vízszintes vonalvezetés gyakorlása
Jobbra mászik, balra tart,
ez a süni mit akart?

Mindenki kitalálhat kedvére való mondókát, vagy aktualizálhatja az éppen gyakorlóhoz.

(Forrás: Óvónők kincsestára)

[product id=”348″]