Az óvodáskorú gyerekek általában az érzelmek teljes skálájával rendelkeznek. Különböző dolgokat kedvelnek, másoktól idegenkednek, van szégyenérzetük, ragaszkodnak a szokásokhoz.

Személyiségük fejlődésével az érzelmi megnyilvánulásaik és azok kifejezése is napról napra változik. Hangulatuk egyik pillanatról a másikra átalakulhat, és ahogy egyre pontosabban tudják szavakkal kifejezni magukat, úgy egyre kevésbé lesznek drasztikusak az érzelemnyilvánításaik. Az óvodáskor végére kevesebb hiszti, kevesebb dühroham tapasztalható, viszont megjelenik a humorérzék, és kialakulnak az erős baráti kötelékek.

Az óvodában szinte mindennap téma lehetne az érzelem és annak megnyilvánulásai. Bármikor  elővehetjük, és bármihez kapcsolhatjuk ezt a témakört. Az alábbiakban néhány játékot ajánlunk a színesebb, gazdagabb átélés és a komplex feldolgozás lehetősége érdekében.

Játsszuk el, mit érzünk!

Szükséges eszközök:

különféle ruhadarabok

A játék menete

Tegyünk ki sokféle ruhát, amelyekbe a gyerekek beöltözhetnek. Törekedjünk arra, hogy olyan ruhákat válogassunk, amelyek erős érzelmeket váltanak ki a gyerekekből, például: orvos, rendőr, bohóc, betörő, szörny. Kérdezzük meg a gyerekektől, hogy ha ránéznek beöltözött társaikra, azok milyen érzéseket váltanak ki belőlük. Játsszák el a megszemélyesített szereplő viselkedésformáját, és azt is, ahogyan ők reagálnak rá, ha meglátják. Kereshetünk tárgyakat is a ruhadarabok helyett, amelyek szintén erős érzelmeket válthatnak ki. Például: injekciós tű, bohócorr, lufi, édesség, trombita.

 gyerekek nevetnek3 

Boldogságposta

Szükséges eszközök:

ƒƒ játék postaláda
ƒ bélyegek, képeslapok
ƒ tollak
ƒƒ papír
ƒƒ postástáska, -sapka

A játék menete

Alakítsunk ki egy helyet, ahol a gyerekek postásosat játszhatnak. De ezen a postán nem csekkeket és leveleket lehet feladni, hanem boldogságutalványokat vásárolni. Aki betér, az küldhet valakinek a csoportból egy boldogságutalványt (ő maga is megrajzolhatja), amelyet a postás továbbít is a kiválasztott illetőnek.

Ellentétes tükörkép

Két gyerek álljon egymással szemben. A játék lényege az, hogy az egyik gyerek mutogasson, játsszon el egy érzelmet, a másiknak pedig az ellenkezőjét kell elmutogatnia. Vidám–szomorú, fél–bátor,  mosolygós–morcos, megijed–meglepődik stb. lehet a sorrend.

Még több az érzelmek témakörét feldolgozó  játék található a Fejlődés és fejlesztés az óvodában 18. kötetében megjelent cikkben.

Amennyiben még nem előfizetője a kiadványnak, itt megrendelheti:

[product id=”17166″]