Az óvodáskorú gyerekek testi és szellemi fejlődése szinte napról-napra szemmel látható. Energiájuk szinte kiapadhatatlan, bár többször meg kell állniuk egy kis szusszanásra, hogy feltöltsék kis „akkumulátoraikat”. Egyre hosszabb ideig képesek tudatosan egy dologra figyelni, és a szavakat, kifejezéseket is egyre tudatosabban, árnyaltabban képesek használni a beszéd során. Fontos hát, hogy a természetes folyamatokat mi is támogassuk a megfelelő feladatok és a sok éneklés, mondókázás és mesélés révén.

 

A gyerekek figyelme 3-4 éves korban jóval kevesebb ideig köthető le, ráadásul leginkább arra képesek figyelni, ami érdekli őket. Nem rosszaságból nem követik az utasításokat, hanem azért, mert még képtelenek szándékosan egy adott dologra koncentrálni. Kisiskolás korra azonban ez megváltozik – előtérbe kerül a gondolkodást követő megfigyelés, tehát inkább arra figyelnek, amit egy adott helyzet megkíván. Ha például a kukásautó működését akarják megfigyelni, hiába repül el mellettük egy repülő, vagy ugrál egy bohóc, már képesek tudatosan az őket érdeklő témára koncentrálni. A koncentráció idejét meghosszabbíthatjuk kedves kép-, vagy párkereső feladatokkal – ezek nagyon szórakoztató módon segítenek a fejlődésben.

 

A kicsik emlékezete is egyre érettebbé válik az évek folyamán – főleg, ha segítjük őket ebben. Kiváló feladat lehet például a két kép közötti különbségkeresés, de a dalocskák, versikék ismétlése, megjegyzése is fejleszti emlékezőképességüket.

 

A dalok, versek, esetleg szókártyák pedig szókincsük és beszédük fejlesztésében is segítséget nyújtanak. Minél több szót és kifejezést ismer egy gyermek, annál több gondolatát képes kifejezni. Igaz ez az idegen nyelvek elsajátításánál is. Az alapvető szavak elsajátítása ráadásul ebben az életkorban nem igényel különösebb erőfeszítést, hiszen a sok-sok játékos feladat mind szórakoztató módon tanítja meg őket angolul, vagy németül beszélni. Szerencsére az óvodában még nincsenek jegyek vagy osztályzatok, így tulajdonképpen még tét nélkül, csupán a szórakozás és sikerélmény kedvéért is tanulnak az apróságok. A kommunikatív, párbeszédet előtérbe helyező feladatokat és játékokat részesítsük előnyben az anyanyelv és az idegen nyelv tanulása esetén is, hiszen a gyerkőcök a nyelvet használva tanulhatnak a legtöbbet.

 

Néhány területet érintettünk csupán, de nyilvánvalóan kétség sem fér ahhoz, hogy az óvodáskorú gyermekek robbanásszerű fejlődésen mennek keresztül, ami még számukra is nehezen követhető. Érthető hát, ha néha nehezebben kezelhetőek, könnyebben elszomorodnak, ha valami nem úgy sikerül, ahogyan szerették volna. Maradjunk velük mindig nagyon türelmesek, játsszunk sokat a szabadban, de ha éppen borús az idő – vagy épp tűz a nap, odabent is találhatunk szuper elfoglaltságot néhány kifestő vagy gyermekeknek szóló fejlesztő füzet formájában, és persze a családi beszélgetések is csodákra képesek!