A hatékony óvodapedagógusok 6 ismérve

Az óvoda az első intézmény sok kisgyermek életében, ezért kiemelkedő fontosságú, hogy a kicsiket gondozó és nevelő óvodapedagógusok milyen munkát végeznek. Vajon sikerül felkelteni a gyerekek érdeklődését, hogy kíváncsian és izgatottan várják majd az iskolát? Bár a pedagógusoknak minden évfolyamon kiválóan kell teljesíteniük, az óvodapedagógusok hatékonysága kiemelkedően fontos. Van néhány tulajdonság, ami a leghatékonyabb óvodapedagógusokban közös. Lássuk hát

1. Szenvedély

Az óvodapedagógusoknál elengedhetetlen, hogy szeressék a munkájukat. Kisgyermekekkel foglalkozni nem mindig könnyű és sokszor igazi kihívás elé állítja a legkiválóbb pedagógust is. Azok az óvodapedagógusok, akik hisznek abban, hogy valami megismételhetetlent alkotnak, és képesek a kisgyermekek életére hatással lenni, folyamatosan elégedettek és motiváltak maradnak pályájuk során. Tudnunk kell azonban, hogy ehhez a hivatáshoz nem elegendő csupán “szeretni a gyerekeket”, bár kétségtelenül nagyon aranyosak és cukik tudnak lenni, de olykor dacosak és nehezen kezelhetők, amikoris szükség van a belső motivációra a helyzet megoldásához. Ha a tanítás nem tölti el igazi szenvedéllyel a pedagógust, talán ideje másik szakma után nézni.

2. Türelem

A türelem az óvodai nevelés során kötelező. A kisgyermekek kiszámíthatatlanok. Rendszeresen tesztelhetik az óvodapedagógus türelmét, hiszen a figyelmük könnyen elkalandozik. Vannak napok, amikor néhány gyerkőc túlságosan fáradt, éhes, vagy csak nem érzi jól magát. Ilyenkor is képesnek kell lenni arra, hogy a napi tervet véghezvigyék, de persze szükség esetén változtatni is képesek legyenek rajta. Az óvodás korú gyermekek még csak tanulják, a megfelelő szociális viselkedést, így erre is különös hangsúlyt kell fektetni.

És nem csak a gyerekekkel kell türelmesnek lenni, hiszen sokszor a szülők is nehézségekbe ütközhetnek. Gondoljunk a beszoktatásra, a munkahelyi bejárásra, esetleg családi feszültségekre, anyagi gondokra. Fontos, a szülők megértség, hogyan működnek a dolgok az intézmény keretein belül, hogy frusztráltságukat, félelmeiket elengedve, nyugodt szívvel hagyhassák az óvodában gyermekeiket.

 

3. Kreativitás

Ezt nem is kell tovább részletezni. A kisgyermekek számára szinte napi szinten szükséges valamilyen szöszmötölős, maszatolós tevékenység, hogy szenzomotoros készségeik megfelelően fejlődjenek, így gyurmázni, festeni, rajzolni, ollóval kivágni, ragasztani tudni kell. Ráadásul magas fokon. De mindez nem elég, hiszen folyamatosan újabbnál újabb ötletekkel kell előrukkolni, hogy a foglalkozások változatosak legyenek, és persze minden alkalomra készüljön valamilyen alkotás, amit a büszke csemete büszke szülei kirakhatnak majd a falra, vagy a munkahelyi asztalra. De kreativitást igényel a napok megtervezése, és a csoportszoba kialakítása, dekorációja, és sokszor még az ételek tálalása is.

 

koncentráció

4. Rugalmasság

Aki kisgyermekkel dolgozik, az tudja, hogy bármikor bármi közbejöhet – és közbe is jön. Ilyenkor képesnek kell lenni a napi terv megváltoztatására a lehető legdiszkrétebb módon. Ha a gyermekek megneszelik, hogy valami fennakadás van, hamarosan egy káosz közepén találhatjuk magunkat. Ha kinti foglalkozást terveztünk, de esni kezd, ha elmegy az áram, ha nem jött el az előadó, aki aznapra ígérte magát – nos, mindig kell, hogy egy B-tervvel készüljünk!

 

5. Tisztelet

Tisztelnünk kell a gyermekeket és családjaikat is, hiszen az első intézmények egyikeként fontos, hogy a közösség tagjainak érezzék magukat. A tisztelet közös megbecsüléshez vezet, ami sokat jelent, ha közös munkáról van szó. Ne feledjük el azt sem, hogy minden gyerek más családból, más mintával és kultúrával érkezik, amit számításba kell vennünk a napjaink, heteink tervezése folyamán is. Kerüljük az általánosító kijelentéseket, mert könnyen megsérthetjük vele a szülőket és nehezítő konfliktushoz vezethet. A gyermekek pedig egyszerűen kivirágoznak egy tisztelettel és elfogadással körbeölelt csoportban.

 

6. Kifogyhatatlan energia

Az iskolában a gyerekek már a padban ülve próbálnak figyelni, de az óvodában még gyakran állnak föl, szaladgálnak, így az óvodapedagógusnak jó kondiban kell lennie, hogy lépést tudjon tartani. Időben kell odaérni, ha verekedést neszelünk meg, vagy ha valaki elesett az udvaron. Persze nem csak a fizikai aktivitás igényel sok energiát, de az állandó szervezés, figyelem és koncentráció is hamar kimeríti az átlagembert, pláne ha 10-20-30 gyermek veszi körül, és állandó zajban vagy kiabálás közepette kell elvégeznie a munkáját.

 

A listát áttekintve szembetűnővé válik, hogy az óvodapedagógusok munkája mennyire kimerítő, áldozatos, és mekkora elhivatottsághoz van szükség ahhoz, hogy valaki ezt a pályát válassza.

 

 

Forrás: http://www.teachelementary.org/