Kommunikációs játékok gyermekeknek

Előző cikkünkben a beszélgetés fontosságáról írtunk, most pedig olyan játékötleteket mutatunk, amelyeket a mindennapokba csempészve fejleszthetjük a gyermekek kommunikációs készségét, szókincsét.

 

Az óvoda napi tevékenységét indító és/vagy záró beszélgető-kör, valamint a játék során megjelenő társalgási gyakorlatok mellett a beszélgetés tervezett formában a különböző tevékenységformák részeként is megjelenhet. A tevékenységformák alkalmával e tervezett beszélgetések célja gyakran a célirányos anyanyelvi fejlesztés. A fejlesztő célú beszélgetések módot adnak például A tanács című játék felhasználására, amelynek lényege, hogy a tevékenység során feldolgozandó témával kapcsolatban az óvodapedagógus különböző élet- és problémahelyzeteket fogalmaz meg, amelyekkel kapcsolatban a gyermekektől azok megoldására szolgáló tanácsokat vár. A feladat jó lehetőséget kínál egyrészt a ha, akkor” típusú szerkezetekkel történő mondatalkotásra, másrészt a felszólító mondatok gyakorlására.

1. A játék során az óvodapedagógus olyan problémákat vethet fel, mint például: Mit tegyek, ha … 

  • elkopik a cipőm sarka?
  • nincs játszótársam, de játszani szeretnék?
  • elveszik a játékomat?
  • új játékot szeretnék, de az anyukám nem veszi meg?
  • télen cseresznyét szeretnék enni?

2. A játék egy másik változata a Mi történik akkor, ha …? című. Ebben az esetben az élethelyzetek megélésében bekövetkező különböző feltételek következményeinek megkeresése, megfogalmazása a cél.

Például: Mi történik akkor, ha …

  • nem mosunk kezet evés előtt?
  • kőre ejtek egy csészét?
  • nem szedjük össze a szemetet?
  • nem pakoljuk össze a játékokat alvás előtt?
  • beteg vagyok, és nem akarom meginni a gyógyszert?
  • nem etetjük meg a halat az akváriumban?
  • nem locsoljuk meg a cserepes virágokat?

 

3. A tevékenységek során alkalmazott fejlesztő beszélgetés egy altípusa a Véleménynyilvánítás című játék. Ebben az esetben az óvodapedagógus egy olyan rövid kis történetet mesél, amelyben gyermekek közötti konfliktushelyzet jelenik meg, s ehhez kapcsolódóan kell a gyermekeknek véleményt formálni.

Például 4-5 éveseknek:

Marci véletlenül magára öntött egy pohár kakaót. Roland kicsúfolta. Évi azonnal konyharuháért szaladt, letörölte Marci ruháját, és közben vigasztalta a síró Marcit.

– Mi a véleményetek Rolandról és Éviről? Hogyan viselkedtek? Miért?

 

5-6-7 éveseknek:

Bence kiment a mosdóba. Miután visszajött, Zoli is kiment, és meglátta, hogy Bence az összes törülközőt ledobálta a földre.

– Te mit tennél Zoli helyében? Miért? (Minden megoldást meghallgatunk.)

 

4. Szintén a fejlesztő beszélgetés részeként alkalmazhatjuk a „Kérdés-válasz játék”-ot, melynek egyik altípusa a „Haragszom rád” játék, amely esetén van egy válaszadó (óvodapedagógus vagy gyermek), akitől a többiek sorban kérdeznek.

haragszom_rád

 

V: Haragszom rád.

K1: Miért?

V: Mert piros a szoknyád (Például)

K2: Miért piros a szoknyád?

V: Mert ilyet vett az anyukám.

K3: Miért ilyet vett az anyukád?

De meg is lehet fordítani a szerepeket, azaz a korábbi válaszadó lesz a kérdező, s a többieknek kell válaszolni. Aki nem tud azonnal kérdezni vagy válaszolni, az vagy kiesik, vagy zálogot ad.

 

5. A játék további variációja lehet például a Mondok nektek valamit, egészítsétek ki, mi hiányzik belőle: beletettem!

Ó: Beletettem.

Gy: Mit tettél bele?

Ó: Babát tettem bele.

Gy: Milyen babát tettél bele?

Ó: Nagy babát tettem bele.

Gy: Hova tetted?

Ó: A nagy babát a kocsiba tettem bele.

Gy: Mikor tetted bele a nagy babát a kocsiba?

Ó: A nagy babát délelőtt tettem bele a kocsiba.

 

Mintajáték után a gyerekek egymástól kérdezhetnek és válaszolhatnak, egymásnak adva a szót, mindig úgy, hogy a soron következő ne hagyjon ki szót az előző válaszból.

A játékot természetesen más kezdőszóval is alkalmazhatjuk mind a kötetlen, szabad játék idején, de tematikusan bármely tevékenységformához kapcsolva is.

 

Szerző: dr. Katona Krisztina

Tarts velünk, kövesd Facebook-oldalunkat a módszertani cikkekért!

 

A fenti cikk teljes terjedelmében az Óvónők kincsestára című kiadványunkban jelent meg. Ha tetszett, ITT megrendelheted az alapművet, és a hozzá tartozó, évi hat alkalommal érkező kiegészítő köteteket, így mindig lapul majd új tudásanyag a polcodon!

 

Óvónők kincsestára