Mikulás-várás az óvodában

A gyerekek számára nem a csillagászati időpont jelenti a tél kezdetét, hanem az első hó. Ha azonban várat magára a hó, akkor december 6-án minden óvodába megérkezik a Mikulás! Hó hiányában ehhez az ünnepi eseményhez kötődik a tél kezdete. Az ünnepek pillanatai, percei, órái azonban hamar elmúlnak, ezért épp olyan fontos és izgalmas a várakozás és az előkészület időszaka is. Hányat kell még aludni, hogy megérkezzen a Mikulás? Mit hoz? Honnan jön? Mivel érkezik? S vajon hogy néz ki a Mikulás?

Az alkotás örömének pillanataiba hogyan csempészhetünk be egy kis matematikai fejlesztést? Az alábbiakban erre adunk néhány játékötletet.

A Mikulás-figurák elkészítése során teremtsünk problémahelyzeteket! Milyen alakú papírt vágjunk ki, hogy henger vagy kúp legyen belőlük? A gyerekek maguk is felfedezhetik, ha szemük láttára szétvágunk és kiterítünk egy hengert vagy egy kúpot. Látják, hogy hogyan gömbölyödött össze a téglalap hengerré vagy a körcikk kúppá. Mekkora kört vágjunk ki, hogy a hengeres puttonynak legyen alja? A körberajzolás megmutatja! Szükség esetén poharat, tányért is rajzoljunk körbe, hogy a mindennapi tárgyak geometriai tulajdonságai is megnyilvánulhassanak. Érdekes problémahelyzet adódhat abból, hogy a süveg hogyan lesz csúcsosabb? A problémahelyzet a körcikk nagyságára irányítja a gyermek figyelmét.

Piros csizmákat is készíthetünk az ünnepre. Az egyedi kiscsizmákat az ablakba sorakoztatva a méretük szerint is összehasonlíthatjuk, miközben megfigyeljük, hogy melyik merre fordul (jobbra-balra). A Mikulásnak és nekünk is egy pár csizmánk van. Mennyi az egy pár? Mondjanak párosan összeillő testrészeket vagy párban lévő dolgokat. Alkossunk sorozatokat a csizmákból! Például forduljon egy balra (az ablak felé), kettő jobbra (az ajtó felé). Ki tudja folytatni az óvó néni által elkezdett sort? Szembe is nézhetnek, háttal is fordulhatnak. Vajon a Mikulás felismeri majd, hogy milyen szabály szerint díszítettük ki az ablakot?

Mi is átváltozhatunk Mikulásokká, és különböző módon tölthetjük meg a Mikulás-zsákokat mogyoróval, dióval és szaloncukorral. Becsüljünk, párosítsunk, számoljunk! Melyikben van több, kevesebb, mennyivel?

mikulás

Milyen messziről jöhet hozzánk a Mikulás? Keressük meg a földgömbön az örök hó birodalmát! Merrefelé vihet az útja? Képzeletbeli és valóságos országokkal is játszhatjuk! Hányféleképpen jöhet el hozzánk? Melyik út lenne a legrövidebb? Miként tervezze meg az útját, ha közben még az amerikai gyerekeket is érinteni szeretné?

A Mikulás szánját a rénszarvasok húzzák. Mennyi rénszarvas húzza? Mi történik, ha a felhőből csak a rénszarvasok lába látszik ki? Hány rénszarvas húzza a szánt, ha például nyolc lábat látunk? Legyenek a gyerekek Mikulások vagy rénszarvasok, hogy szemléletes módon számolhassuk a lábakat!

A Mikulás birodalmában és nálunk Magyarországon is található Mikulásgyár. Ott készítik a Mikulás segítői az ajándékokat. Gyűjtsünk mi is a csoportszoba tárgyaiból különböző méretű ajándékokat! Melyik ajándékot mekkora papírba/dobozba lehet csomagolni? Becsüljünk, majd mérjük meg az ajándékokat és a dobozokat különböző egységekkel! Problémahelyzetet teremt, ha az ajándékot díszpapírba szeretnénk csomagolni. (A hosszúság mellett az ajándék kerületét is érdemes megmérni, hogy valóban körbeéri-e majd a csomagolás.)

„Mit rejt a Mikulás zsákja?” Az egyik legjobb alkalom a nevelési év során, amikor apróbb Mikulás-ajándékoknak nevezhető tárgyakat rejtünk a zsákba, és kitapogatva felfedezzük azokat.

 

Írta: Kissné dr. Zsámboki Réka

 

Ehhez hasonló, hétköznapi helyzeteket felhasználó matematikai játékokat ismerhet meg Mindenben matematika című kötetünkben, amelyet most, három másik óvodapedagógusoknak és intézményvezetőknek szóló kiadványunkkal együtt, kedvezményesen vásárolhat meg december 20-ig! Hogy az óvodapedagógusoknak is hozzon valamit a Mikulás! 😉

Nagy óvodai csomag