Ellenőrzés az óvodákban

Mostanában gyakran esik szó a köznevelési intézmények ellenőrzéséről, az óvodák önkormányzati felülvizsgálatáról azonban keveset hallunk, pedig ez is az őszi feladatok közé tartozik.

Írásunkban ismertetjük a fenntartói ellenőrzés általános szempontjait, továbbá egy mintát is közreadunk. Az önkormányzatoknál általában a képviselő-testület fogadja el az értékelést, amelyet azután az óvodáknak fel kell tenniük a honlapjukra.

 

Jogszabályi háttér

A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 83. § (2) bek. h)–i) pontjai szerint a fenntartó:

  • értékeli a nevelési-oktatási intézmény pedagógiai programjában meghatározott feladatok végrehajtását, a pedagógiai-szakmai munka eredményességét,
  • ellenőrzi a pedagógiai programot, a házirendet, valamint az SZMSZ-t.

 

Óvodák pedagógiai-szakmai munkája értékelésének szempontjai

Az önkormányzat által fenntartott óvodák tekintetében a képviselő-testület az említett fenntartói faladat- és hatáskörök gyakorlását az Oktatási és Kulturális Bizottságra ruházta át. A Bizottság e feladat- és hatáskörében eljárva az óvodák pedagógiai-szakmai munkája értékelésének szempontjait az alábbiak szerint határozza meg.

A Képviselő-testület/ Oktatási és Kulturális Bizottság minden év november 30-ig értékeli az előző nevelési évre vonatkozóan az egyes köznevelési intézmények pedagógiai programjaiban megjelölt feladatok végrehajtását és ezen keresztül a nevelési-oktatási intézmény pedagógiai-szakmai tevékenységének eredményességét.

 

A fenntartó által kiemelt óvodai minőségi célok:

  • A szülők számára biztosított előzetes tájékoztatással az óvodák segítsék elő a gyermekek harmonikus beilleszkedését.
  • Programkínálatukkal és családias légkörükkel nyújtsanak optimális feltételeket a gyermeki személyiség kiegyensúlyozott fejlődéséhez.
  • Saját mindennapos tevékenységükkel segítsék elő az egészségnevelés stratégiai programjának kidolgozását és megvalósítását.
  • Működési feltételeik javítása érdekében használják ki a pályázati lehetőségeket.
  • Aktívan vegyenek részt a kerületi sajátos nevelési igényű gyermekek ellátásának koordinációjában.
  • Minden óvoda rendelkezzen SNI programmal.
  • A pedagógusok folyamatos szakmai képzéssel, továbbképzésekkel, önműveléssel emeljék a szakmai munkájuk színvonalát.
  • Az óvodák mindegyike végezzen intézmény szintű mérést, működtessen olyan önértékelési rendszert, ami kiterjed az intézmény valamennyi területére.
  • Az óvodák mindegyike komplex önértékelésen és igényfelmérésen alapuló stratégiai és operatív tervezést végezzen.

 

Az értékelés területei 

Igazgatás

  • Az intézményi szabályozó dokumentumok (pedagógiai program, SZMSZ, házirend) érvényessége, a törvényi előírásoknak összhangja
  • A szükséges tanügyi nyomtatványok rendelkezésre állnak-e?
  • A nyilvántartások megfelelőek, jogszerűek-e?
  • Az óvoda vezetése kiemelt figyelmet fordít-e az intézményben nyilvántartott és kezelt személyes és különleges adatok esetében az
  • adatvédelem teljesülésére,
  • az óvodakötelezettség teljesítésére, az óvodai jogviszony létrejöttére,
  • az iskolai érettség szűrésére,
  • a belső értékelési rendszer működtetésére?

 

Tárgyi, infrastrukturális feltételek 

  • Az intézmény optimálisan használja-e fel a rendelkezésre álló erőforrásait?
  • A helyiségek száma, funkcionális megfelelősége optimális-e?
  • Az intézmény eszköz- és felszerelésjegyzéke megfelelő-e?
  • A pedagógiai program teljesítéséhez szükséges ellátottság rendelkezésre áll-e?
  • Az épületkihasználtsága optimális-e?
  • A természetes és/vagy telepített környezet biztonságos-e?
  • A munkaegészségügyi és biztonsági előírások betartása megfelelő-e?

 

Személyi feltételek

  • Álláshelyekkel való gazdálkodás megfelelő-e?
  • Jogszabályban meghatározott kötelező alkalmazottak köre megfelelő-e?
  • Egyéb, a pedagógiai/nevelési program megvalósításához szükséges szakmai kompetenciák megléte megfelelő-e?
  • Felkészültség a környezetvédelmi témák nevelésére megfelelő-e?
  • Továbbképzési program és beiskolázási terv teljesülése megfelelő-e?
  • Munkaügyi dokumentumok, munkaköri leírások megléte megfelelő-e?

 

Pedagógiai feltételek 

  • A pedagógusok módszertani kultúrája megfelelő-e?
  • A pedagógusok módszertani sokszínűsége megfelelő-e?
  • Az eredményes módszerek gyűjtése, átadása megfelelő-e?
  • A gyermek életkorának, az egyéni sajátosságnak figyelembevétele a mindennapi munkában megfelelő-e?
  • Fenntarthatóság pedagógiájának alkalmazása megfelelő-e?
  • A gyermekek személyiségfejlesztésének folyamata megfelelő-e?
  • Speciális fejlesztés (logopédia, fejlesztőpedagógia) megfelelő-e?
  • Tehetségfejlesztés megfelelő-e?
  • Szociális kompetencia (segítő életmódra nevelés, közösségfejlesztés) fejlesztése megfelelő-e?
  • Társas viszonyok kialakítása a csoportokban megfelelő-e?
  • Az önismeret fejlesztésének megvalósítása megfelelő-e?
  • Az egészséges életmódra nevelés megvalósítása, a hatékony óvodai egészséggondozás megfelelő-e?

 

Szerző: Gilicze Zoltán

Az írást teljes terjedelmében az ÓvodaVezetési Ismeretek decemberi kötetében olvashatja.

 

Óvodavezetési ismeretek