Lábtorna – hogyan javítsunk a kialakult lúdtalpon?

A lúdtalp/bokasüllyedés (pes planovagus) a statikai lábbetegségek közül a leggyakoribb. A mozgásszervi szakrendeléseken kezelt panaszok közel 50%-át teszik ki. Ezzel a problémával találkozhat szülő, pedagógus, orvos, akiknek tudatos és rendszeres együttműködésével érhető el a gyermekkori deformitások megelőzése, valamint a kialakult elváltozások okozta panaszok csökkentése.

Az elváltozások megelőzésének és a kezelésének legfontosabb része az aktív torna. Így a Fejlődés és fejlesztés az óvodában című kiadványunk aktuális számában található, közel 100 gyakorlatot bemutató gyakorlatgyűjtemény azzal a céllal készült, hogy segíthesse a pedagógusok prevenciós szemléletének gyakorlati megvalósulását a mindennapos testnevelés és a mozgásos tevékenységek során.

Káros mozgásanyag:

  • a láb fokozott túlterhelése
  • külső talpélen történő járás (!)
  • nehéz terhek emelése és cipelése
  • hosszan tartó állás kemény talajon
  • járások, futások, szökdelések, ugrások kemény/rugalmatlan talajon
  • a talp és boka ízületi szalagjainak túlnyújtása

Javasolt mozgások:

Járásgyakorlatok 

  • lábujjhegyen járás
  • sarkon járás
  • járás különböző minőségű felületeken (pl. talajon, puha/kemény szivacson, egyensúlyozókorongokon, babzsákokon, felfordított zsámolyba tett terméseken)

Állásban végezhető gyakorlatok 

  • két sarkat egyszerre felemelni – leengedni
  • lábujjakat egyszerre felemelni – leengedni
  • átgördülni felváltva a sarkakról lábujjakra előre/hátra)

Gyakorlatok ülésben– Egyszerű gyakorlatok – kéziszerek / tornaeszközök / egyéb eszközök nélkül

(A gyakorlatokat hajlított ülésben javasoljuk végezni.)

  • lábfej lefeszítése („spicc”, „kihegyezett végű ceruza”)
  • lábfej hátrahúzása („pipa”, „tompa hegyű ceruza”)
  • „spicc–pipa” összekötése
  • egyik láb „spicc”, másik „pipa” helyzetben – folyamatos cserével
  • lábujjak terpesztése („sült szalonna”, „napocska”, „legyező”)
  • lábujjak erőteljes behajlítása („bekarmolás”)

– Labdagyakorlatok

(A gyakorlatokat hajlított ülésben javasoljuk végezni.)

  • a labdát lefeszített lábfejjel lábujjakkal ütögetni
  • a labdát visszafeszített lábfejjel sarkokkal ütögetni
  • a labdát lefeszített lábfejjel hajlított ülésből nyújtott ülésig kigurítani – majd vissza.

Bartha Enikő teljes írása a Fejlődés és fejlesztés az óvodában című kiadványunkban olvasható teljes terjedelmében.