Játékos jógagyakorlatok óvodásoknak, kisiskolásoknak

A jóga már hosszú évek óta népszerű Magyarországon is, elsősorban a felnőttek körében. A jógagyakorlatok kedvezően hatnak a testre és a lélekre egyaránt, nem eszközigényesek, ezért bátran alkalmazhatjuk elemeit a gyerekek körében is. Jógaoktató szerzőnk a mindennapos testnevelésbe
könnyedén átültethető elemeiből ad cikkünkben ízelítőt.

 

Gyermekjóga
A gyermekjóga világában leginkább az egyetemes jógarendszer egyik aspektusát, a mozgásformákat (ászanákat) alkalmazzuk, amelyeket kiegészítünk légzőgyakorlatokkal, relaxációs módszerekkel is. A gyakorlatok rendszeres végzése által megalapozzuk a gyermekek egészséges életét testi-lelki szellemi
szinten egyaránt. Immunrendszerük, szervezetük megerősödik, vitalitásuk növekszik.
A jóga nagyon hatékony

  • a feszültségek,
  • a stressz,
  • az elfojtott érzelmek oldásában.

 

A gyakorlatok egyszerre több izomcsoportot mozgatnak meg, és minden gyakorlatban érvényesül az izmok és ízületek erősítésének és lazításának optimális aránya. A jóga eszköz annak érdekében, hogy gyermekeink képesek  legyenek kifejleszteni önmagukban minden pozitív tulajdonságot.

A jóga a gyermekek rengeteg képességét fejleszti:

  • mozgás,
  • testséma,
  • percepció,
  • verbális készségek,
  • memória,
  • gondolkodási műveletek,
  • figyelmi funkciók,
  • emocionális (érzelmi) készségek,
  •  intellektus.

A gyermeki mibenlét sajátosságát figyelembe véve, a jógarendszer kincseit csak játékos formában tudjuk beépíteni a kicsik mindennapjaiba. A több ezer éves jógagyakorlatokat „gyermeki nyelvre” kell lefordítani.

 

Néhány jógagyakorlat óvodásoknak:

Pillangó

A gyakorlat kivitelezése:
Helyezkedjünk el pillangóülésben: egyenes háttal, lábainkat húzzuk fel, hogy talpaink érjenek össze. A gyermeket ültessük ugyanebben a testtartásban a lábunkra, és könnyedén mozgassuk lábainkat fel-le, a pillangószárny mozgásait utánozva.

 

Másik lehetőség, hogy a gyermek egyedül végzi a gyakorlatot: nyújtott ülésből felhúzzuk a lábunkat úgy, hogy a talpaink összeérnek. Sarkunkat húzzuk minél közelebb a testünkhöz. Összekulcsolt tenyerünkbe (mint egy kis fészek) rakjuk bele a lábujjainkat. Finoman mozgassuk térdeinket fel-le.

Mivel a gyerekek nagyon lazák, sok esetben nincs lehetőség a mozgatásra, mert teljesen leér a talajra a láb.

A gyakorlat elmélyítése:
Gyere, kis pillangóm, repüljünk fel az égbe, nézzük meg a felhő szomszédságában a szivárvány színeit!

Hatása a gyermekre:
Mérhetetlen szabadságérzés járja át egész lényét.

Testsémafejlesztés: testrészek ismerete.

Gondolkodás: képzelet. Memóriafejlesztés. Figyelem, koncentráció fejlesztése.

 

Cirmos cica

A gyakorlat kivitelezése:
Üljünk sarokülésbe. A kezek lazán, a térdeken helyezkednek el. A törzs egyenes. Egyenes háttal emelkedjünk fel, közben emeljük mellső középső tartásba karunkat. Hajoljunk előre, és kezünkkel támaszkodjunk meg a talajon. Domborítsuk a hátunkat, fejünket hajtsuk le. Homorítsuk a hátunkat,
fejünket emeljük fel. Az egész gerinc így ívben hajlik. Végezzük a gyakorlatot folyamatosan ötször-tízszer.

A gyakorlat elmélyítése:
Nyújtózkodik a cirmos cica a meleg kandalló mellett. Púposítja és homorítja a hátát.

Hatása a gyermekre:
A gerinc mentén lévő izmokat hajlékonnyá és rugalmassá teszi. Jó hatású az emésztőrendszerre, az egész légzőrendszerre, és vitalizál. Figyelemkoncentráció-fejlesztés.

 

Szerző: CSÍKI MARIANN – óvodapedagógus, gyermekjóga-oktató

További jógagyakorlatok Az egészségfejlesztés nagykönyve című kiadványunkban olvashatók.