Az óvodai élet első közös napjaiban érdemes megbeszélni a napirendet, a hetirendet, mégpedig a napszakok és a hozzájuk kapcsolódó jellegzetes tevékenységek alapján. A nap természetesen otthon kezdődik, de az öltözködés témaköre például folyamatosan jelen van később, az óvodában is.

 

 

Ha az óvodapedagógusok kifejezett figyelmet szentelnek ennek, az öltözködés egyben a matematikai tapasztalatszerzés széles körű tárháza is lehet, hiszen a ruhának van eleje, hátulja, és van rajta több nyílás is, ami persze nem kis gondot okoz!

 

 

Tippek az öltözködéssel kapcsolatos matematikai alapokhoz:

  • A hosszú ujjú pulóveredet vedd fel, a rövid ujjú póló maradjon alatta!
  • Elég bő a nadrágod, fel tudod venni alá a harisnyát?
  • Hosszú a nadrágod, tűrd fel a szárát!
  • Meg fogsz fázni abban a rövid szoknyában!
  • Keresd meg a cipőd párját!
  • A bal vagy a jobb veszett el?
  • Ennek a gombnak nincs hova bújni?
  • Több a gomb, mint a lyuk?
  • Néha egyszerűbb a ruhát összehajtani, mint felvenni! Akkor legalább ketté hajtva szépen egymásra talál a két ujja, a két szára. (Mindeközben a gyermek észrevétlenül szabályos tengelyes tükrözést végez.)

 

Sőt, további öltözködéssel kapcsolatos játékos mondókák és hasznos ismeretek közelebb hozhatják a gyerekeket új óvodapedagógusaikhoz is!

 

 

Hétköznapi kérdések, amelyek a gyerekeket érdekelhetik:

 

Miért készülnek a különböző ruhadarabok eltérő anyagból?

Miért viselnek az emberek sapkát?

Miért hordunk cipőt?

Miért hajtogatjuk össze a ruhákat?

Mi az utolsó dolog, amit felveszel a reggeli öltözködéskor?

Hány lyuk van egy új pólón?

 

 

Tudományos kérdések, amelyekre kíváncsiak lehetnek a gyerekek:

 

Miért mennek néha össze a ruhák a mosásban?

Miért ragad oda a lufi mindenhez, miután megdörzsölték ruhával?

A köldökszösz ugyanabból az anyagból van, mint a ruhaszárítóban lévő szösz?

Hogyan működik a cipzár?

 

 

A közös témafeldolgozás és közös élmények erősítik a gyerekekben az érzelmi kötődés kialakulását a témához és szívesebben foglalatoskodnak vele a mindennapokban.

 

 

Hasznos segítség lehet a kicsikkel való kezdeti kapcsolatteremtésre, ha olyan feladatokat adnak nekik óvodapedagógusaik, amelyeknek megoldása egyben növeli a kicsik önbecsülését is. Az erre alkalmas foglalkoztatófüzetekkel együtt, közösen dolgozva sok szép élményt adnak, miközben ezzel párhuzamban javul a gyerekek finommotorikája és koncentrációkészsége is.

 

Noha a kifestők úgy a képzeletet, mint a kis kezeket is megdolgoztatják, a játékos készségfejlesztő feladatok – például az egyforma rajzok, vagy rejtett tárgyak keresése a nagyobb képeken már több figyelmet igényelnek, a labirintusos feladványok pedig a tájékozódás képességét fejlesztik. Mind-mind olyan hasznos készségek, amelyeknek később sokrétűen nagy hasznát veszik majd a gyerekek. A nagyobbak már egyedül is le tudják foglalni magukat ezekkel a füzetekkel, de a kicsiknél még szükség van segítségre, ügyelve arra, nehogy minden feladatot megoldjunk a gyerekek elől!

 

Az iskolai előkészítőkkel való ismerkedést érdemes középső, vagy nagycsoportban elkezdeni. A kedves főszereplők itt a számok és betűk világába repítik el a gyerekeket. A lebilincselő és érdekes feladatok pedig kiváló apropót biztosítanak arra, hogy kicsit a mindennapi feladatokról is beszélgethessünk: mi történik például a boltban, mire való és honnan jön a pénz, mit csinál anyu és apu a munkahelyén stb.? A kérdések száma természetesen végtelen, a gyerekekkel folytatott beszélgetés pedig lehetőséget ad egyben a kapcsolat elmélyítésére is.

 

 

 

Kategória: Hírek