A következő kooperatív játékokkal számos készség fejleszthető.

Babzsákos fagyasztós

Résztvevők optimális száma: az egész csoport/osztály (a rendelkezésre álló tér nagyságától függően)
Résztvevők életkora: 3 éves kortól
Helyszín: bárhol játszható
Időtartam: 3–5 perc
Eszközszükséglet: 1 db babzsák/fő
Fejlesztési területek: egyensúlyozás, testérzékelés, tájékozódás az általános térben

A játék menete:

A játékterületen minden gyermek tegyen a fejére egy babzsákot. A babzsákokkal folyamatosan mozogva kell haladni, de nem szabad összeütközni a társakkal. Ha a babzsák leesik valaki fejéről, akkor ő abban a pillanatban „megfagy”, és akkor mozoghat újra, ha valamelyik társa visszateszi a babzsákot a fejére.

Módszertani tanácsok, megjegyzések:

  • Hívjuk fel a gyerekek figyelmét, hogy úgy válasszák meg a sebességüket, hogy ne legyen könnyű a fejükön tartani a babzsákot!
  • Dicsérjük azokat, akik azonnal a társaik segítségére sietnek!
  • Ha mentés közben a szabadító babzsákja is leesik, akkor ő is megfagy!

 

Egerésző ölyv

 Résztvevők optimális száma: az egész csoport/osztály (a rendelkezésre álló tér nagyságától függően)
Résztvevők életkora: 3 éves kortól
Helyszín: bárhol játszható
Időtartam: 3–5 perc
Eszközszükséglet:
Fejlesztési területek: erőkifejtés szabályozása, testérzékelés, kommunikáció

A játék menete:

A játékterületen minden gyermek szabadon mozoghat kúszva vagy mászva, ők a kisegerek. A pedagógus tölti be az egerésző ölyv szerepét, aki kijelöl magának egy „fészket”. Az egerésző ölyv elindul vacsorát nézni magának a mező fölött, és azokat a kisegereket veszi észre, akik mocorognak, vagy egyedül vannak. Ha két kisegér mozdulatlan, és valahogyan egymásba kapaszkodik, akkor észrevétlen marad (házban van). Ha egy kisegeret elvitt a fészkébe az egerésző ölyv, a következő játékig ott marad, és a következő kisegér visszaváltja a játékba.

 Módszertani tanácsok, megjegyzések:

  • A gyerekek gyakran szeretnének szándékosan bekerülni az ölyvfészekbe, ezért akár direkt meg is fogatják magukat. Amellett, hogy főleg óvodában ez természetes reakció, hívjuk fel a figyelmet, hogy ennek pont az ellenkezője a játék lényege. Aki szemmel láthatóan szándékosan mozog, vagy marad egyedül, azt az egerésző ölyv se vegye észre szándékosan.

Variációk, nehezítések:

  • A fészekben ragadt kisegérnek nem kell feltétlenül megvárnia, míg új egér érkezik, hanem egy társa érintéssel kimenekítheti a fészekből.

 

Lufit a levegőbe!

Résztvevők optimális száma: az egész csoport/osztály (a rendelkezésre álló tér nagyságától függően)
Résztvevők életkora: 3–4 éves kortól
Helyszín:
tornaterem, sportudvar
Időtartam:
3–5 perc
Eszközszükséglet:
lufik, puha (strand-) labdák életkortól függően, gumizsinór vagy tollas- illetve röplabdaháló
Fejlesztési területek:
célzott ütőmozdulat, tájékozódás az általános térben, erőkifejtés tudatossága

A játék menete:

A játékterületen kb. 8–12 fős csoportokat alakítunk egymástól elkülönített területen. A csoportok körbe állnak. A játékvezető minden csoportnak bedob egy lufit, amit folyamatosan a levegőben kell tartani ütéssel. Cél, hogy ne essen le a lufi!

 Variációk, nehezítések:

  • A létszámot csökkentve (3–5 fős csoportok) megtöbbszörözhetjük az érintésszámot.
  • Használhatunk több lufit.
  • Kiköthetjük, mivel érinthetik meg (például csak lábbal, csak kézfejjel, csak tenyérrel).
  • Aki ütött, az gyorsan csoportot vált.

(Forrás: Testnevelés, testmozgás)

[product id=17168]