A mesék, versek olvasása mellett különböző játékokkal is bővíthetjük a gyerekek szókincsét.  A  következőkben néhány ilyen játékot mutatunk be.

Memóriajáték
Eszközök
• kártyák
A játék menete
A fejleszteni kívánt témakörben 2-2 kártyát készítünk a beépíteni kívánt tárgyakról, jelenségekről (például: tél témakörben: jégcsap, jégvirág, dér, zúzmara, hóesés, hógolyó). A kártyákkal memóriajátékot játszunk, fordításkor megnevezzük a képen látottakat.
(vizuális memória, verbális memória, verbális-vizuális keresztcsatornák)

Párosító
Eszközök
• kártyák
A játék menete
Az adott témakörben kártyákat készítünk a beépíteni kívánt szavak jelentéséről, illetve azok párjáról (például állatok–kicsinyeik, tyúkanyó–tojás, cipő–cipőfűző, fogkefe–fogkrém). A gyermek a kártyahalmazból válogatja ki az összetartozókat, és megnevezi azokat. (vizuális-verbális keresztcsatornák, fogalmi párosítás)

Továbbfejlesztési lehetőségek

  • Memóriajátékként játsszuk, a kártyák felfordításakor megnevezik a képen látottakat. (vizuális memória, verbális memória)
  • Kártyajátékként játsszuk: (gyermekenként min. 6 kártyával és csomagonként egy „kakukktojással”). A gyermekek egymás után húznak a középen levő kártyacsomagból, amíg el nem fogy. A párokat maguk elé rakják. Ezután egymástól húznak. Akinél a kakukktojás marad, választ egyet az összegyűjtött párokból, és egy mondatba foglalja a rajta látott képeket.
  • A párok ellentétpárokat mutatnak (például: teli–üres, kicsi–nagy, vékony–vastag, törött–egész).

Szóvonat
Eszközök
• képek
A játék menete
Egy témakörben (például gyümölcsök) 5-10 képet készítünk elő, lefordítva elhelyezzük őket az asztalon. Egy gyermek húz egy képet és megnevezi (alma). A következő gyermek is húz, és az első mellé teszi a képet, majd sorrendben megnevezi őket (alma–szilva).
Így haladunk, amíg a képek elfogynak. (aktív szókincs, vizuális-verbális keresztcsatornák, szerialitás)

Továbbfejlesztési lehetőségek
• A kártyákat húzás után, a felidézés előtt letakarjuk. (vizuális verbális-szeriális memória)
• Növeljük a képek számát.
• Képek nélkül játsszuk a játékot. (verbális-szeriális memória)
• Olyan szavakat is alkalmazunk (eleinte képekkel), amelyek nem tartoznak a gyermekek hétköznapi szóhasználatába. Egyszerre legfeljebb 2 új fogalommal bővítsük a már ismerteket (például: hógolyó, hódara, hópehely, jégcsap, jégvirág, dér, zúzmara).

(Forrás: Óvónők kincsestára)

[product id=”348″]