Számos játékos feladatot gyakoroltathatunk a gyermekekkel az óvodai csoportban, illetve otthon, melyek elősegítik a megfelelő kiejtés fejlődését.

Ide tartoznak a különféle artikulációs mozgásügyesítő feladatok, valamint a hallási észlelés és a hallási differenciálás gyakorlatok. Alkalmazásuk preventív szerepet tölthet be az óvodapedagógusok anyanyelvi fejlesztés eszköztárában. Segítségükkel az élettani pöszeség jóval könnyebben rendeződhet,illetve a későbbiekben a logopédiai ellátást igénylő gyermekek logopédiai terápiáját hatékonyan készíthetik elő.

Artikulációs mozgásügyesítés

A beszédhangokat a beszédszerveink változatos, koordinált mozgása által ejtjük ki, szekvenciálisan. Az alábbi gyakorlatokkal az artikulációs mozgásainkat ügyesíthetjük. A feladatokat – a vizuális kontroll miatt – ajánlott tükör előtt végezni.

Ajakgyakorlatok

Az ajakgyakorlatokkal az a célunk, hogy ügyesítsük a beszédszerveket, valamint erősítsük az ajak- és arcizmokat. Az ajakgyakorlatokat összekötjük állkapocs-gyakorlatokkal, melyekkel a zárt szájjal történő artikulációt tudjuk megfelelően javítani. A feladatokat legjobb, ha tükör előtt végezzük, az ajak- és állkapocsállást megfigyeltetve.

Módszerek: bemutatás, utánzás, szóbeli irányítás mellett történő önálló cselekedtetés, együtt cselekvés.

 

Didaktikai célok, feladatok:
• állmozgások gyakorlása,
• ajkak mozgásának ügyesítése,
• ajak- és arcizmok erősítése,
• szekvenciák utánzása (kettes, hármas sorozatok),
• szájról olvasás gyakorlása.

gyerek szaj

Feladatok:
• „Ejtsd le az álladat” lazán!  – Ha nagyra nyitottad így a szádat, beleteszek egy zizit.
• „Ejtsd le az álladat” lazán, majd mozgasd jobbra-balra!
• Rágjál nyitott szájjal!
• Rágjál zárt szájjal!
• Utánozzuk a szájakat, mondjuk a hangot!
• Utánozzuk az állatok hangját! (pl.: malac–UI, tehén–BÚ, kutya–VAÚ, cica–
MIÁÚ, kacsa–HÁP, bagoly–HÚ-HÚ)
• Válassz ki egy állatot, tátogd a hangját! Találjuk ki, melyik lehet? Utánozzuk
hang nélkül, majd hanggal!
• Kendővel letakartam műanyag állatokat.Nyúlj be a kendő alá, fogj meg egy állatot, tapogasd meg, és próbáld meg kitalálni, mi lehet az! Utánozzuk közösen a hangját!
• Utánozzuk a halat! Tátogj, mint egy kis hal! Most nyisd nagyra a szádat, tátogj, mint egy nagy hal!
• Berregj az ajkaiddal, mint a motor!
• Fújd fel az arcodat, és durrantsd ki a kezeddel ötször!
• Most fújd fel megint az arcodat, majd szívd be (kövér arc–sovány arc)!
• Dobjál puszikat kerek szájjal!
• Csücsörítsd a szádat, mint egy kismadár csőre, és csipegesd fel a (zizi) magokat!
• Mozgasd jobbra-balra a szádat, mint a nyuszi!
• Harapdáld meg óvatosan az alsó fogaiddal a felső ajkadat! Most harapdáld meg óvatosan a felső fogaiddal az alsó ajkadat!
• Tartsd meg a ropit a két ajkaddal!

(Forrás: Kisgyermekek, nagy problémák)

Hasonló módszertani ötletekért fizessen elő kiadványaink valamelyikére!

Fejlődés és fejlesztés az óvodában

Óvónők kincsestára

Kiemelt kép: Cute photo created by drobotdean – www.freepik.com