A halkabb-hangosabb reláció

  1. A fejlődés fokozatai: a gyakori bemutatása a halkabbnak és hangosabbnak (mindig egymáshoz viszonyítva!), megnevezés, gyakorlás, önálló képesség a halk vagy hangos éneklésre, mondókázásra
  2. A hangerőt térben, vízszintes irányban lehet kifejezni, a kéz/kar közelítésével és távolításával. Már itt is figyelni kell a jeladás pontos helyére. Amikor mondókán, dalon belül váltjuk a hangerőt, egzakt, jól látható – még jobb, ha hallható is – jelet kell adni, a váltást megelőző negyed értéken, hogy a gyerekek fel tudjanak készülni a váltásra, és egyszerre tudják megvalósítani. (A hangerő-játékok a dallambújtatás és szövegbújtatás alapozó játékai!)
  3. A hangerő folyamatos változtatásának, erősítésének (crescendo) és halkításának (diminuendo) bemutatására, szemléltetésére, gyakorlására is lehetőséget kell biztosítani a zenei fejlesztésen belül.

Hétköznapi tárgyakkal: A kar meghosszabbítása lehet a légycsapó vagy a fakanalak, így még látványosabb a halkabb-hangosabb jelzése. A csipesz, aminek nagyra vagy kicsire van nyitva a „csőre”, már finomabb jelzés.

A legyező vagy esernyő szintén alkalmas arra, hogy térben jelezzük velük a hangerő változását. Ezekkel a tárgyakkal lehet átmeneteket is mutatni, vagyis jelezni a folyamatos hangerőváltozást, halkulást vagy hangosodást.

A gyermekek játéktárgyaival: Az olyan babával, ami le tudja csukni a szemét, lehet játszani, hogy amikor elalszik a baba, akkor halkan énekeljenek, mondókázzanak körülötte a gyerekek, amikor nyitva van a szeme, akkor hangosabban.

Egy fakanálbáb két oldala két karakterre lehet megfestve – félelemmel teli arc és mosolygó arc, vagy álmos arc és vidám –, ami a halkabb és hangosabb éneklés jelzéséhez kedves játék lehet.

Ha van több villogó pörgettyű vagy sima pörgettyű, akár búgócsiga a csoportszobában, hangerő-játékot lehet játszani úgy, hogy a gyerekek a hangerejüket úgy osztják be, hogy egy pörgettyű forgásának láttán halkan, kettő forgásakor hangosabban, háromnál nagyon hangosan énekeljenek vagy mondókázzanak. Indíthatjuk egyszerre a pörgettyűket, és figyelünk arra, hogy halkuljon a hangerő, amikor leáll egy-egy pörgettyű, de lehet három gyerekre is bízni az indítást, ki-ki akkor indítja, amikor szeretné, és a csoport igazodik az éppen pörgő játékok számához a hangerejével. Ennél a játéknál folyamatosan ismételjük az adott dalt vagy mondókát!

 

Ha tetszett az ötlet, rendelje meg Mindenben Zene című kiadványunkat, amelyben még több tippet talál a gyermekek zenei fejlesztéséhez!