Minden évben március 22-e a víz világnapja, de az óvodai élet bármely napja alkalmas arra, hogy minél több oldaláról megismerjék a gyerekek a vizet és a benne rejlő matematikai tapasztalatszerzési lehetőségeket, játékokat. A víz végigkíséri egész életünket. Biológiai, kémiai, fizikai jelentősége fontosabb a matematikai tartalmú tulajdonságainál, mégis használjuk ki ilyen jellegű tapasztalatszerzésre is a különböző „vizes szituációkat”.

  • Látogassunk el a városi, falusi kis patakhoz. Egy kis hídról vagy a partról tiszta víz esetén a meder aljának segítségével megbecsülhetjük a víz mélységét. Közelebbről egy bot segítségével ellenőrizhetik a becslésüket. Találgathatják, hogy kinek meddig érne. (A mély–sekély ellentétpárok így értelmet nyernek.)
  • Úsztathatunk falevelet, gallyat, hajtogatott papírcsónakot. Ezek mozgása jól közvetíti a folyás sebességének mértékét, irányát. Ha van hely a patak partján, akár futva is kísérhetik egy darabig csónakjukat. Kié jutott messzebbre, már mekkora utat tett meg?
  • Rendezzük sorba a vízzel különböző mértékben megtöltött üvegeket. Szólaltassuk meg őket! A folyadékszint magassága és a hangmagasság összekapcsolódik a gyerekek fejében. Gondoljunk a mértékegységekre is, és a mindennapi életünkben előforduló jellegzetes mennyiségek is (például 1 l tej, fél literes ásványvíz, 2 dl-es vagy 1 dl-es pohár stb.) gyakran szerepeljenek mértékszámmal, mértékegységgel is megnevezve.

 

Szerző: Kissné Dr. Zsámboki Réka

További ötleteket a Mindenben matematika című kötetünkben olvashat, amit ITT vásárolhat meg!