Az időjárás életünk fontos része, szinte mindennap figyelnünk kell rá tevékenységeink megszervezésénél.

Egy-egy hirtelen jött hangos vihar éppen úgy elronthatja megtervezett programunkat, mint a megkésve érkezett tavasz vagy a húsvéti hóesés. Napról napra is figyelemmel kísérhetjük egy adott évszak jellemző időjárását, de beszélgethetünk egy váratlanul bekövetkező időjárás változásról is a gyerekekkel.

Az alábbiakban néhány  ötletet mutatunk be az időjárás témakör feldolgozására:

  • Derűs időben figyeljük meg az égen a felhőket, és képzeljük el, mit ábrázolnak. Hagyjuk, hogy a gyerekek fantáziája szárnyaljon. Aki szeretné, rajzolja is le, hogy mit álmodott bele a felhőkbe.
  • A gyerekek egész héten figyeljék meg az időjárást, és azt a csoportszobai „időjárástáblán” rögzítsék.

 

Lehetőségek szabad játékra

  • Szerepjátékhoz készítsünk nap, felhő, szivárvány, hópehely fejdíszeket.
  • Játszunk „időjárás-jelentő bemondó”-s szerepjátékot. (Kellékek: térkép, papírok, mikrofon, kamera, mutatópálca.)
  • Játszunk „hurrikánvadász” és „időjárást megfigyelők” szerepjátékot. (Kellékek: játék fényképező, jegyzetek, kamera, kormány, játék telefon.)
  • Időjárásos Twister – Készítsünk a Twister társashoz hasonló nagy alaplapot, csak a színek helyett nap, felhő, hópehely és esőcsepp formákat rajzoljunk rá. Az egyik dobókockára is ezeket rajzoljuk, míg a másikra kezeket, lábakat.
  • Falvédő készítése – Készítsünk falvédőt, melyről a filcanyagból készült elemeket a gyerekek le-föl tépőzárazhatják. Ezt használhatják az „időjárás-jelentő bemondó” játéknál is.
  • Időjárás-óra – Készítsünk időjárás-órát úgy, hogy rajzoljunk rá hőmérőket is, melyeken a melegebb időt mosolygós arc, a hűvösebbet szomorú arc jelzi. Találják meg a hőmérsékletekhez tartozó elemeket. Nehezíthetjük a feladatot, ha egy másik korongon még az időjárással kapcsolatos ruhafélék is vannak, és azt is be kell állítani.
    homero1

Lehetőségek irányított játékra

  • Széljáték – A gyerekek körben ülnek székeken, és fogják egymás kezét. A játékvezető instrukciókat ad: „Nyolcas erősségű szél balról!” – akkor minden gyerek feláll, és átül a tőle balra levő székre nyolc számolás alatt. „6-os erősségű szél jobbról!” – a gyerekeknek át kell ülni a jobbra levő székre 6 számolás alatt. Bevehetjük azt is, hogy a szél felfelé fúj, akkor lassan felállunk, vagy lefelé, akkor pedig kézen fogva leguggolunk.
  • „Szivárványos társas” – Készítsünk óriás társast úgy, hogy megrajzolunk vagy kinyomtatunk 15 db A/5-ös nagyságú napocskás lapot, 5 db esőfelhőset, 5 db szeles időt ábrázolót, 1 db szivárványosat. A lapokat tetszőlegesen rakjuk le a földre, de a szivárvány legyen a vége. A gyerekek maguk a bábuk, és úgy kell eljutni a szivárványig, hogy ha esőre lépnek, kimaradnak a dobásból, ha szélre, akkor még egyszer dobhatnak.

 

(Forrás: Fejlődés és fejlesztés az óvodában)