Képek, kompozíciók termésekből – kiscsoportosokkal

Az ősz igazán alkalmas évszak a különféle természetes anyagok gyűjtésére, még a városokban is, hiszen a parkok, az udvarok fái, bokrai tele vannak szedhető termésekkel. Célszerű egész évben folyamatosan gyűjteni a természet ajándékait, de az óvodában természetesen ősszel a legpraktikusabb, amikor már összeállt a csoport, és együtt sétálva, kirándulva, erdei táborozva alkalmunk van gyűjtögetés közben beszélgetni is a gyermekekkel.

Ezekből a kincsekből sokféle alkotást készíthetünk a csoporttal: mesélőseket, fantáziadúsabbakat és „szigorúbb”, már az iskolát előkészítő lapokat egyaránt. Ha ez utóbbinál maradunk, akkor érdemes kiválogatnunk a foglalkozás előtt a javasolt terméseket, mert így zökkenőmentesebb, gyorsabb lesz a csoport munkája. Ebben az esetben nem a kreativitás fejlesztése a célunk, hanem a figyelem, a koncentráció fejlesztése, emellett az írás előkészítésének szempontjai vannak előtérben.

A fantáziát megmozgató alkotások készítése akkor pihentető, ha közben azért mind a finommotoros készségek, mind a növényekről és akár a mesékről szerzett tudásuk gyarapodik, hiszen munka közben megosztják velünk élményeiket, ötleteiket, emlékeiket, és ezekből az információkból mélyebben megismerhetjük csoportunk gyermekeit.

Szükséges anyagok és eszközök: 

  • jól ragasztható termések
  • hullámkarton vagy sima karton
  • ragasztó
  • ecset
  • ceruza

A papír mindenképpen erős legyen, mert vizes bázisú ragasztót használunk, sűrű csirizt vagy könyvkötészeti ragasztót, amelyekkel könnyű dolgozni, azonban a vékony papír átszakadhat, illetve nagyon hullámossá válhat a használatukkor. Előkészíthetjük például csomagoló dobozokból kivágva a megfelelő méretű hullámkartont. Ha színes hátteret szeretnénk, akkor a dekorkarton is jó választás.

Azok a termések, magok ragaszthatók jól, amelyeknek valamelyik fele lapos (csillagánizs, felezett sárgaborsó, lila akác magja, lóbab stb.), de ha nem tudunk ilyen terméseket biztosítani, akkor a karikára vágott parafadugó is tökéletes, hiszen ez is természetes anyagból készül. Ekkor elmesélhetjük a gyerekeknek a munka közben, hogy a parafa is védett növény lett már, és bizony nem él meg akárhol, csak a Pireneusi-félszigeten. Így az ismeretbővítés is helyet kaphat a foglalkozáson, természetesen a gyerekek életkorához igazítva.

 

A munka menete

Több tálba, csoportosítva tesszük ki a magvakat, leveleket, termésdarabokat, amelyek felületük, formájuk révén alkalmasak a ragasztásra. Az előkészített papírra előbb ragasztás nélkül elrendezik a gyerekek a terméseket. Ez történhet a saját ötletük vagy a megbeszéltek alapján, lehet a tervezett forma: házikó, levélből megformázott autó, facsoport, erdei manó stb. A tervezés közben az összes termésfélét kirakjuk a munkaasztalra, és szabadon engedjük a fantáziánkat, szabad a válogatás az alapanyagok között. Miután megbeszéltük, hogy mi is az általuk kirakott kompozíció, utána kezdődhet a ragasztás.

A könyvkötészeti ragasztó kiváló, színtelenre szárad és könnyű vele dolgozni. Ilyen ragasztásoknál egyáltalán ne hígítsuk, vagy csak kismértékben. Tapasztalatom szerint 1/3 rész csirizt belekeverve könnyebben kenhetővé válik, emellett az adalék kicsit meg is hosszabbítja a száradási időt, tehát még módosítási lehetőséget biztosít a gyerekeknek alkotás közben. A munka végére marad a préselés, majd kb. egy nap száradási idő után készülnek el az alkotások.

 

 

Írta: Király-Nagy Éva 

megjelent az Óvónők kincsestára kötetben