A hordozható okoseszközök használata a mindennapok részévé vált. Ma már mind többen használnak okostelefont és tabletet, így folyamatos az online jelenlétük. A digitális kommunikációban rejlő lehetőségeket az óvodapedagógusoknak is érdemes kihasználniuk a hatékony információmegosztás, valamint az online kapcsolattartás érdekében. Számos új lehetőséget ismerhet meg, rátalálhat olyan megoldásokra, ötletekre, amelyekkel még többet hozhat ki az internetes szolgáltatásokból munkája során.

Miért érdemes a szülőket az online médiában is elérni?

Az Y-generáció tagjai számára alapvető az internethasználat, a közösségi oldalakon való jelenlét és aktív részvétel mindennapos. Tudatosan használják az online kommunikációt, számukra a digitális világ a megszokott közeg, ezért érdemes őket ezeken a csatornákon is utolérni. A szülőkkel való e-mailezés, a levelezőlisták és a Facebookon létrehozott zárt csoportok használata ma már szinte megkerülhetetlen. Természetesen ezek nem pótolhatják a szülőkkel való tényleges kapcsolattartást, de a koronavírus-járvány megmutatta, hogy ezek a csatornák is használhatók, sőt még arra is lehetőséget adnak, hogy az óvónők is jobban megismerjék a szülőket.

 

Vannak szülők, akikkel csak korlátozott mértékben tudnak kapcsolatba lépni az óvónők, és fogadóórákra, illetve szülői értekezletekre is csak akkor mennek el, ha feltétlenül szükséges. Ennek sokszor az időhiány az oka, hiszen a legtöbb szülőnek reggel és délután egyaránt rohannia kell tovább: munkahelyre, testvérekért, vásárolni, haza. Az online eszközök használata viszont kiküszöböli ezt a problémát.

A szülőkkel való kommunikáció kulcsmondata az, hogy a közös cél az együttműködés a gyerekek érdekében. A gyermek nevelésének fő színtere a család, ezért az eredményes óvodai nevelés érdekében nagyon fontos a hatékony együttműködés a szülőkkel. Az online kommunikáció, a közösségi média az Ön számára is betekintést nyújt a családok életébe, más oldalról is megismerheti a szokásaikat, életvitelüket. Persze, ami a közösségi médiában megjelenik, az lehet „kirakat” is, de személyesen is ismerve a családokat meg tudja ítélni, hogy mik azok a tartalmak, amelyek valóban beleillenek a képbe, és mi az, ami túlzás vagy nagyon mű.

Az is beszédes, hogy ki mennyit posztol: ha valaki egyáltalán nem tesz fel magáról és a családjáról tartalmakat a közösségi médiába, ahol egyébként jelen van, az jelentheti, hogy tudatosan döntött így, hogy megóvja őket, míg ha valaki túl gyakran oszt meg olyan posztokat, amelyek a tökéletes(nek tűnő) családi életükről szólnak, lehet, hogy kompenzálni szeretne valamit.

A hatékony online kommunikáció azonban segítheti az óvónő és a szülők közötti partneri kapcsolat elmélyülését a kölcsönös bizalom és tisztelet értékein keresztül. Annak érdekében, hogy a szülőket minél teljeskörűbben informálhassa a gyermekük fejlődéséről, illetve az egyéb kapcsolódó kérdésekről, érdemes a nekik legmegfelelőbb kommunikációs formát és csatornát kiválasztani és használni.

Ne feledje azonban, hogy a szülők beleegyezése szükséges mindehhez, amihez nyilatkozatokat is ki kell tölteniük. Ha van olyan szülő, aki valamelyik pontba nem egyezik bele, azt tiszteletben kell tartani.

Miért érdemes használni az online kommunikáció nyújtotta lehetőségeket?

A szülők számára a kulcsszó a bizalom, amit a felé a személy felé érezhetnek, akivel gyermekük a napjait tölti. Az online kommunikáció abban is segít, hogy minél jobban bevonjuk őket a gyermekük életének abba a részébe, amit az intézményben tölt. Ahhoz mértén kis energia egy-egy életképet fotózni a csoportban délelőttönként, ami örömöt jelent a szülőnek, aki ezen keresztül újfent megbizonyosodhat arról, hogy gyermeke milyen jó helyen is van

Praktikus megoldás is, hiszen ha egy nehezen beszokó kisgyerek anyukája vagy apukája azt tapasztalja reggelente, hogy a gyerek sírva megy be a csoportszobába, egész nap aggódik, és délután minél részletesebb beszámolóra vágyik arról, hogyan is érezte magát gyermeke egész nap. Ha viszont azt látja az óvónő által küldött fotón, hogy gyermeke nem sokkal az után, hogy sírva bement a csoportszobába, már önfeledten játszik, akkor megnyugszik, és nagyon hálás lesz az óvónőnek.

Ezek az apró gesztusok rendkívüli módon erősítik a szülőkkel való kapcsolatot, a sikeres kommunikáció pedig az Ön munkáját fogja eredményesebbé tenni.

Hogyan élhet óvónőként az online lehetőségekkel?

A közösségi média lehetővé teszi, hogy olyan módon érje el szülőket, ami semmi mással nem helyettesíthető. Például a Facebook-on a hordozható eszközök segítségével bármikor megoszthat információkat, reagálhat a mások által közzétett tartalmakra, bejelentkezhet élőben, beszámolhat eseményekről, de még közvetíteni is tudja azokat, így azok a szülők és nagyszülők is részesei lehetnek egy adott programnak, akik azon nem tudnak jelen lenni.

A közösségimédia-kommunikációt a közvetlenség jellemzi. Általános például a tegeződés, a konvenciók elhagyása, a sallangmentesség. Óvónőként ezt mindenképpen érdemes kihasználnia, és nem az egyéb fórumokon megszokott kommunikációt képviselni az online felületeken. Ez azonban nem mehet a minőség rovására, sőt, mivel a netre feltett információ „örökre” megmarad, és a jelenben is nagyban befolyásolja az Önről kialakult képet, különösen ügyelnie kell az információk pontosságára és a helyesírásra. A cél, hogy hiteles és egyedi hangon szóljon a szülőkhöz, de semmiképpen ne legyen erőltetett, és a könnyedség, közvetlenség ne menjen az Önről kialakult kép rovására.

Akár szöveges, akár videós tartalmakat készít, soha ne feledje, hogy a közösségi médiában való kommunikáció nem egyenlő az egyirányú üzenetek küldésével. Ez a kommunikáció sokkal inkább több személy között zajló párbeszédre hasonlít – de a valós világban zajló párbeszédektől eltérően ezeket a beszélgetéseket szinte bárki figyelemmel kísérheti, sőt a jövőben is bármikor megismerheti a tartalmát. Ezért mindig gondoljon arra, hogy mik a láthatósági beállításai egy adott posztnak, ami alatt a kommentekben egy beszélgetés is kibontakozhat. Gondoljon mindig arra, hogy mindig vannak passzív olvasók és nézők, akik ugyan nem reagálnak, de ugyanúgy hozzáférnek minden tartalomhoz. És soha ne felejtse el, hogy bármi, amit feltesz a közösségi médiára, a jövőben – a beállításoktól függően – bárki számára olvashatóvá válik.

Beszélje meg a szülőkkel, hogy szeretnének-e a szülői közösségnek saját zárt Facebook-csoportot, és hozzájárulnak-e ahhoz, hogy ebbe a zárt csoportba a gyermekeikről készített képeket feltölthesse. Ha beleegyeznek, figyelmeztesse őket, hogy ha ebből a zárt csoportból kivisznek képeket, és azokat például a saját Instagram- vagy Facebook-oldalukon szeretnék közzétenni, akkor csak olyan fotókat használjanak, amelyeken csak a saját gyermekük látszik, de más gyerek nem. Ezt nagyon fontos hangsúlyozni, hiszen a szülők, ha ezt megszegik, személyiségi jogot sértenek.

Nagyon jó lenne, ha a szülők éreznék azt a különbséget, hogy a zárt csoportba azért kerülnek fel fotók, hogy ők maguk minél gyakrabban beleláthassanak gyermekeik intézményi mindennapjaiba, míg a nyilvánosan megosztott gyerekfotók célja egészen más. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság arra figyelmeztet, hogy ha nyilvánosan szeretnénk megosztani fotókat gyermekünkről, akkor mielőtt posztolunk, vegyük figyelembe, hogy a biztonsági szempontok és a gyermek véleményének szem előtt tartása szolgálhatja leginkább a gyermek érdekét.

Hívja fel a szülők figyelmét arra is, hogy a ma óvodás alfái kamaszként már nem biztos, hogy díjazni fogják, hogy szüleik az ő tudtuk és beleegyezésük nélkül alakították digitális történetüket.

A cikk részletesebb verziója az Óvónők kincsestára című előfizetéses kiadványunk a februári kiegészítő kötetében jelent meg.

Kiemelt képek: Business photo created by senivpetro – www.freepik.com
People photo created by lookstudio – www.freepik.com