Óvodáskorban a beszéd ugrásszerű fejlődésen megy át: megnő a társas kapcsolatok száma, illetve sokféle kommunikációs helyzetbe kerül a gyermek. A társ iránti érdeklődés, a játék, a játékban szükségszerű együttműködés vagy versengés, a kíváncsiság, a környezet és valóság felé fordulás mind-mind a fejlődés előmozdítói. Cikkünkben olyan játékokat gyűjtöttünk egybe, melyek segítségével az óvodapedagógusok foglalkozások keretében segíthetik a gyermekek helyes beszédének kialakulását. Ezek a játékok minden gyermeknek hasznosak, akár az egész csoporttal játszhatjuk őket!

Bevezetés

A beszéd létrejötte összetett, többlépcsős folyamat, mely nem is olyan egyszerű, mint azt gondolnánk. A folyamat azzal kezdődik, hogy észleljük a hallott információt, aztán értelmezzük, majd reagálunk rá nonverbálisan vagy verbálisan. A szóbeli válaszadáshoz elő kell hívnunk a mentális lexikonunkban lévő szókincset, megfelelő grammatikai rendszerbe kell helyeznünk, és az artikulációs izmaink segítségével létre kell hoznunk a szavakat, mondatokat. Tehát a beszéd nemcsak a konkrét megszólalást, az úgynevezett expresszív beszédet jelenti, hanem annak értését is, az úgynevezett receptív beszédet. Ez a két tényező és azok részegységei adják a beszéd teljességét.

A beszédet folyamatosan „gyakoroljuk”. Egy logopédiai foglalkozás heti pár alkalommal 30–45 percig tart. Ez sok esetben nem elég, de természetesen függ a probléma típusától és súlyosságától is. Éppen ezért a következő oldalakon összegyűjtöttünk pár olyan beszédfejlesztő játékot, melyet az óvópedagógusok vagy a tanítók bármikor gyakorolhatnak a gyerekekkel. Fontos kiemelni, hogy ezek a gyakorlatok minden gyermeknek hasznosak, nemcsak azoknak, akiknek lemaradásaik vannak, így bátran játsszuk az egész csoporttal. Ne lepődjünk meg, ha esetleg pont azok lesznek ügyesebbek, akik logopédiára járnak, hiszen az óráinkon ezekhez hasonló tevékenységekkel fejlesztjük őket, így nekik már gyakorlatuk lesz bennük.

Javaslatok a játékokhoz

A beszédfejlesztés témái
A játékok során használt szavak és képek legyenek gyermekközeliek. Például állatok, színek, formák, tárgyak, évszakok, foglalkozások stb.

A beszédészlelést, -értést fejlesztő játékok általános alapelvei
Először mindig lassú beszédtempóban, kevés szószámmal kezdünk, majd ahogy a gyerekek gyakorlatot szereznek az egyes játékokban, nehezíthetünk.

Igaz, hamis tábla
A bekiabálás elkerülése érdekében a gyerekek jelentkezzenek, szólítsuk fel az egyiküket, aki elmondja a saját ötletét, a többiek pedig zöld (igaz) vagy piros (hamis) tábla felmutatásával kifejezhetik egyet- vagy egyet nem értésüket.

Hasznos applikációk hangforrásokhoz
Androidos telefonra, tabletre a Google Play Áruházból: Állathangok gyerekeknek
Iphone-ra, Ipad-re az Apple Store-ból: Sound Touch, Sound Pairs

Cikkünk az Egyéni fejlesztés, személyre szabott nevelés című előfizetéses kiadványunk legújabb kötetében folytatódik. Király Petra gyógypedagógus és logopédus írásában több példát is hoz a fejlesztőjátékokra, amelyeknél ajánlást tesz a gyerekek életkorára, számára és a játékokhoz szükséges eszközökre, illetve hogy milyen területeket lehet velük fejleszteni.  

Kiemelt kép: Kids photo created by freepik – www.freepik.com