A sajátos nevelési igényű gyermekek vizuális nevelése, fejlesztése során kulcsfontosságú helyet kapnak a jól megválasztott eszközök. Különösen igaz ez a motorikus készségek fejlődési zavara vagy a finommotorika teljes hiánya esetén. A vizuális foglalkozás közben az óvónő egyik legfontosabb feladata a jól megjeleníthető, ábrázolható élmény és a változatosan használható, esztétikai élményt is adó eszköz biztosítása. Lássuk tehát, milyen eszközöket érdemes választanunk? 
Néhány alapszabály, amelyet szem előtt kell tartani az eszközök beszerzése során:

• Egyszerűen, kevés magyarázattal lehessen őket használni.
• Telt, meleg színük legyen, alkotás közben is virítsanak, és további munkára csábítsanak. Már a színkavalkád látása is okozzon élményt.
• Az eszközök gyenge finommozgással, renyhe tartással és izomtónussal is könnyen lehessen használni. Legyen egyszerű a fogása, és praktikusan alkalmazható. 
• Legyenek érdekesek, csábítóak, így a figyelemzavaros gyerekeket is hosszabb ideig tartsák a tevékenységnél.
• A figura rajzolására nem képes, firkáló, maszatoló gyerekek is pozitív visszajelzést kaphassanak, játékként éljék meg az ábrázolást.

Néhány ilyen eszköz

Crayola 5 db-os extra lágy zsírkréta
– Könnyedén siklik, renyhe izomtónussal is határozott vonal marad a papíron. Színei élénkek, kiváló első rajzolóeszköz a legkisebbeknek.

Crayola 3 db-os marokfestő toll
– Az ököl összezárásával tartható, szivacsos végű, vastag toll. Egy határozott nyomás után a szivaccsal kell az élénk színű tintát szétteríteni. Pöttyök, vonalas rajzok és gyors háttérszínezés eszköze.

Manókolor temperafesték
– Ecsetkész festék, nem igényel vízzel kikeverést, közvetlenül felhordható a papírra. Vastagabb textúrája miatt sokféle eszközzel megmunkálható.

Finger-max ujjecset
– Renyhe ujjtartás, rossz ceruzafogás esetén ajánlható. Megtanít az ujjak egyenkénti kinyitására és mozgatására. Segíti a helyes ceruzafogás kialakulását.

Gyűszűnyomda
– Helyes ceruzafogás kialakításához alkalmas, megtanít kinyitott ujjakkal erőt kifejteni, és fejleszti a szem-kéz koordinációt.

Járművek, emberek szivacsnyomda
– Kevés erőkifejtéssel is sikeres lenyomat készíthető. A papírra feltett forma elindítja a gondolatmenetet, és a kiegészítés után önálló elindulásra is alkalmassá teszi a gyerekeket.


Forrás: Óvónők kincsestára