Húsvéti foglalkozások, matematikai tapasztalatok

A húsvét igazi gyermek-ünnep. Jelképállatai a nyuszi, a bárány, a kiscsibe. Sok énekes-mozgásos játék kapcsolódik ezekhez a kedves állatokhoz. A fő tevékenység azonban a tojásfestés. A húsvéti készülődéshez hozzátartozik még a kalácssütés és a locsolással kapcsolatos szokások megismertetése. Mindegyik tevékenység gazdag matematikai tapasztalatszerzési lehetőségekben.

  • Fő tevékenység a tojásfestés. A főzés műveletét is érdemes a gyerekekkel együtt csinálni, mert a vízszint emelkedése nagyon látványos. Van, akinek ez még valódi problémahelyzet! A véletlenül
    megtört héjú tojást ne tegyük félre, hanem a gyerekek örömére fogyasszuk el! Tisztítsuk meg és daraboljuk fel! Nagyon sokféleképpen tehetjük. Egészben kivehetjük a sárga gömbjét, többszörös felezéssel cikkekre vághatjuk, vagy tojásvágóval karikákra. Összehasonlításokkal rögzítsük a megfigyeléseinket!

 

  • A tojások festésének, illetve díszítésének nagyon sok módja, technikája van. Ezek matematikai tapasztalatszerzések szempontjából is különböznek. Más tapasztalatot jelent egy fonállal díszített tojás, mint például háromszög alakú mintás textilekkel mint mozaikokkal befedett tojás elkészítése. A fonal hosszúsága vízszintes befedés esetén jól mutatja, hogy a közepén „kövér” a tojás, a két végén „keskenyebb”.

 

  • Papírból is kivághatunk formákat, azért, hogy a gyerekek kiélhessék díszítő kedvüket. Örömmel rajzolják a sík felületre a díszítő sorokat, amelyek a szimmetriának több fajtáját is tartalmazni szokták. Az elemek tengelyesen szimmetrikusak, a sorok eltolási szimmetriát mutatnak. Ha függőlegesen és vízszintesen 2-2 részre osztjuk a gyerekekkel a tojást, akkor még középpontos szimmetria-elemek is
    lehetnek a tojáson.

 

A cikk szerzője Kissné dr. Zsámboki Réka, írása teljes terjedelemben a Mindenben matematika című kiadványunkban jelent meg.

 

 

Képek forrása: pixabay