Október 4. az állatszeretetéről ismert Assisi Szent Ferenc ünnepe. Ekkor tartjuk az állatok világnapját. Az állatvédők ez alkalomból felhívják az emberek figyelmét a házi- és a vadon élő állatok helyzetére.


Ajánlott program óvodásoknak az állatok világnapjára

1. Helyszín: Állatkert

Tevékenységek

• Simogató – közvetlen kapcsolat az állattal, etetés Zoo-csemegével.

• Parasztudvar – Őshonos állatok megtekintése (cigája juh, hucul, parlagi kacsa).

• Eltérő földrajzi helyen található állatok összehasonlítása: jegesmedve-barnamedve, papagáj-hóbagoly, kőszáli kecske-házikecske.

• Örökbefogadás.

• Különleges állatok: teve, zsiráf, elefánt, erszényesek. Jellegzetességeik, élőhelyük, táplálkozásuk. 

• Beszélgetés az állatok eltérő táplálkozási szokásairól: ragadozó, növényevő. Lehetőség szerint állatetetés megfigyelése.

• Kattintgatás: Kezünkkel fényképezőgépet formálunk, lefotózzuk az állatot, otthon lerajzoljuk.

Természetesen mindig csak egy témát dolgozunk fel a gyermekekkel!

Játékok

Legyünk szurikáták!

Bármilyen állat választható a mozgásos szoborjátékhoz. A játék annál könnyebb, minél ismertebb állatot határozunk meg utánzandónak.

Majomkodó

A majmok mimikájához hasonlóan próbáljuk ismételgetni a metakommunikatív jeleket, majd szóban értelmezzük azokat. A gyermek körben állnak, az óvónő mutat valamit, amit a gyermekek utánoznak. Aki kitalálja, mit jelent, az mutathatja a következő jelet. A játék segítségével kifejezhető az öröm, a szomorúság, a bánat, a harag, a félelem, a hallgatózás, a barátkozás.

Ugróiskola

Az udvaron szoktuk játszani, a hagyományos ugróiskola rajzolatát felhasználva. A játék lényege, hogy állatok lépteivel, ugrálásával kell teljesíteni a feladatot (veréb, gólya, kutya, medve, csiga, rák).

Keresd a kiskakast! 

Kiránduláson fás, bokros környezetben célszerű játszani. Kiválasztunk egy, esetleg két gyermeket, ők lesznek a keresők. A többiek megbeszélik egymás között, hogy milyen állathangokat fognak utánozni, majd elbújnak. Adott jelre elkezdik a választott állatok hangját utánozni. Az óvónő mondja meg a keresőknek, hogy melyik állatot kell megtalálniuk a hang alapján.

Nevelési feladat

• Helyes viselkedés az Állatkertben.

• Különleges, esetleg taszító külsejű állatok elfogadása.

• Élők tiszteletére nevelés.

• Az állatok iránti felelősségtudat megalapozása.

Ajánlott irodalom

• Donászy Magda: Állatos ABC

• Horváth I.: A legnagyobb madár

• Majtényi Erik: Az ugróbajnok

• Szalay Borbála: Hápikacsa 

• Szentmihályi Szabó Péter: Elefánt az állatkertben

• Verseghy Endre: Állati keservek


2. Helyszín: Vadaspark


Tevékenységek

• Vadon élő állatok megfigyelése, jellemzőik: külsejük, táplálkozási szokásaik, életmódjuk, családtagjaik elnevezése.

• Az emberi gondoskodás szerepe a vadon élők életében.

• Az ember káros tevékenységei.

Játék

„Keresd a rókát!”

Terepen lehet a játékot játszani. A játékot mesébe illesztjük: A kis rókák anyukája elment élelemért, de a kicsik türelmetlenek voltak, előjöttek a rókalyukból és eltévedtek. Nagyon éhesek lehetnek, hoztunk nekik élelmet. Keressük meg őket. A két kiválasztott keresőnek bekötjük a szemét, amíg a többiek eldugják a kis rókákat. (A kisrókák lehetnek papírból, gyurmából, amit a gyermek készítettek.) A keresőknek segíthetünk, például: „a mogyoróbokorban, a tűlevelű mögött…”

Nevelési feladat

• Helyes viselkedés az erdőben.

• Pozitív érzelmi viszony kialakítása, a „nemszeretem” állatokkal szembeni tolerancia.

• Környezetkultúra megalapozása, értékalapozás.

Ajánlott irodalom

• Csukás István: Egér, egér

• Galambosi Lajos: Levélablak

• Rákos Sándor: Pók-románc

• Szepesi Attila: Agancsos vitézek


3. Helyszín: Csoportszoba

Tevékenységek

• Képeskönyv-nézegetés: reprodukciók, tudományos képeskönyvek.

• Tablókészítés a gyűjtött anyagokból: fotók, újságkivágások.

• Tárlatkészítés állatok által „elhagyott dolgokból”: csigaház, toll, kagyló, szarv.

• Beszélgetés a „nemszeretem” állatokról, kipusztult állatokról.

• Csillagtérkép nézegetése, állatövi csillagjegyek megkeresése, a hozzájuk fűződő legendák ismertetése.

Játékok

Állathangok utánzása.

Állatvásár

Vásárlókat választunk, kiküldjük őket a szobából. A többi gyermek választ magának egy állatot. A vásárlók visszajönnek a szobába, és kérnek egy-egy állatot. A „vásárlás” addig tart, amíg valamennyi állat el nem fogy. Az nyer, aki a legtöbb állatot tette a „kosarába”. A játék nehézségét az adja, hogy a bent lévőkön nincsenek külső jegyek, melyek segítenék a felismerést.

• Ki vagyok én?

• Barkácsolás, állatfigurák készítése termésekből, zöldségekből.

• Gyurmaállatkert.

• Festmények készítése, kiállítás.

Nevelési feladat:

• Állatok iránt érzett tisztelet, szeretet, megbecsülés kialakulásának megalapozása.

• Különleges, „nemszeretem” állatok elfogadása.

• Állatvédelem fontosságának tudatosítása.

Ajánlott irodalom:

• Rigó Béla: Nálatok laknak-e állatok?

• Várnai Zseni: Akvárium

Kategória: Jeles napok