Október 4. az állatszeretetéről ismert Assisi Szent Ferenc ünnepe. Ekkor tartjuk az állatok világnapját. Az állatvédők ez alkalomból felhívják az emberek figyelmét a házi- és a vadon élő állatok helyzetére.
Ajánlott program óvodásoknak az állatok világnapjára
1. Helyszín: Állatkert
Tevékenységek
• Simogató – közvetlen kapcsolat az állattal, etetés Zoo-csemegével.
• Parasztudvar – Őshonos állatok megtekintése (cigája juh, hucul, parlagi kacsa).
• Eltérő földrajzi helyen található állatok összehasonlítása: jegesmedve-barnamedve, papagáj-hóbagoly, kőszáli kecske-házikecske.
• Örökbefogadás.
• Különleges állatok: teve, zsiráf, elefánt, erszényesek. Jellegzetességeik, élőhelyük, táplálkozásuk.
• Beszélgetés az állatok eltérő táplálkozási szokásairól: ragadozó, növényevő. Lehetőség szerint állatetetés megfigyelése.
• Kattintgatás: Kezünkkel fényképezőgépet formálunk, lefotózzuk az állatot, otthon lerajzoljuk.
Természetesen mindig csak egy témát dolgozunk fel a gyermekekkel!
Játékok
Legyünk szurikáták!
Bármilyen állat választható a mozgásos szoborjátékhoz. A játék annál könnyebb, minél ismertebb állatot határozunk meg utánzandónak.
Majomkodó
A majmok mimikájához hasonlóan próbáljuk ismételgetni a metakommunikatív jeleket, majd szóban értelmezzük azokat. A gyermek körben állnak, az óvónő mutat valamit, amit a gyermekek utánoznak. Aki kitalálja, mit jelent, az mutathatja a következő jelet. A játék segítségével kifejezhető az öröm, a szomorúság, a bánat, a harag, a félelem, a hallgatózás, a barátkozás.
Ugróiskola
Az udvaron szoktuk játszani, a hagyományos ugróiskola rajzolatát felhasználva. A játék lényege, hogy állatok lépteivel, ugrálásával kell teljesíteni a feladatot (veréb, gólya, kutya, medve, csiga, rák).
Keresd a kiskakast!
Kiránduláson fás, bokros környezetben célszerű játszani. Kiválasztunk egy, esetleg két gyermeket, ők lesznek a keresők. A többiek megbeszélik egymás között, hogy milyen állathangokat fognak utánozni, majd elbújnak. Adott jelre elkezdik a választott állatok hangját utánozni. Az óvónő mondja meg a keresőknek, hogy melyik állatot kell megtalálniuk a hang alapján.
Nevelési feladat
• Helyes viselkedés az Állatkertben.
• Különleges, esetleg taszító külsejű állatok elfogadása.
• Élők tiszteletére nevelés.
• Az állatok iránti felelősségtudat megalapozása.
Ajánlott irodalom
• Donászy Magda: Állatos ABC
• Horváth I.: A legnagyobb madár
• Majtényi Erik: Az ugróbajnok
• Szalay Borbála: Hápikacsa
• Szentmihályi Szabó Péter: Elefánt az állatkertben
• Verseghy Endre: Állati keservek
2. Helyszín: Vadaspark
Tevékenységek
• Vadon élő állatok megfigyelése, jellemzőik: külsejük, táplálkozási szokásaik, életmódjuk, családtagjaik elnevezése.
• Az emberi gondoskodás szerepe a vadon élők életében.
• Az ember káros tevékenységei.
Játék
„Keresd a rókát!”
Terepen lehet a játékot játszani. A játékot mesébe illesztjük: A kis rókák anyukája elment élelemért, de a kicsik türelmetlenek voltak, előjöttek a rókalyukból és eltévedtek. Nagyon éhesek lehetnek, hoztunk nekik élelmet. Keressük meg őket. A két kiválasztott keresőnek bekötjük a szemét, amíg a többiek eldugják a kis rókákat. (A kisrókák lehetnek papírból, gyurmából, amit a gyermek készítettek.) A keresőknek segíthetünk, például: „a mogyoróbokorban, a tűlevelű mögött…”
Nevelési feladat
• Helyes viselkedés az erdőben.
• Pozitív érzelmi viszony kialakítása, a „nemszeretem” állatokkal szembeni tolerancia.
• Környezetkultúra megalapozása, értékalapozás.
Ajánlott irodalom
• Csukás István: Egér, egér
• Galambosi Lajos: Levélablak
• Rákos Sándor: Pók-románc
• Szepesi Attila: Agancsos vitézek
3. Helyszín: Csoportszoba
Tevékenységek
• Képeskönyv-nézegetés: reprodukciók, tudományos képeskönyvek.
• Tablókészítés a gyűjtött anyagokból: fotók, újságkivágások.
• Tárlatkészítés állatok által „elhagyott dolgokból”: csigaház, toll, kagyló, szarv.
• Beszélgetés a „nemszeretem” állatokról, kipusztult állatokról.
• Csillagtérkép nézegetése, állatövi csillagjegyek megkeresése, a hozzájuk fűződő legendák ismertetése.
Játékok
Állathangok utánzása.
Állatvásár
Vásárlókat választunk, kiküldjük őket a szobából. A többi gyermek választ magának egy állatot. A vásárlók visszajönnek a szobába, és kérnek egy-egy állatot. A „vásárlás” addig tart, amíg valamennyi állat el nem fogy. Az nyer, aki a legtöbb állatot tette a „kosarába”. A játék nehézségét az adja, hogy a bent lévőkön nincsenek külső jegyek, melyek segítenék a felismerést.
• Ki vagyok én?
• Barkácsolás, állatfigurák készítése termésekből, zöldségekből.
• Gyurmaállatkert.
• Festmények készítése, kiállítás.
Nevelési feladat:
• Állatok iránt érzett tisztelet, szeretet, megbecsülés kialakulásának megalapozása.
• Különleges, „nemszeretem” állatok elfogadása.
• Állatvédelem fontosságának tudatosítása.
Ajánlott irodalom:
• Rigó Béla: Nálatok laknak-e állatok?
• Várnai Zseni: Akvárium
Kategória: Jeles napok