Az óvodai ritmusképzés alapja a metrumérzék fejlesztése. A metrumérzék lehetővé teszi a zene lüktetésének a megérzését, követését Az egyenletes lüktetés érzékelése nem velünk született adottság, hanem következetes, türelmes és módszeres gyakorlás eredménye.

Az alábbi  játékokkal a gyerekek metrumérzékét fejleszthetjük:

Szoborjáték
Járjanak a gyerekek egyenletesen lépegetve zenére! A zene hirtelen abbamarad, a gyerekeknek addig nem szabad megmozdulniuk, amíg a zene újra el nem indul. Aki véletlenül mégis megmoccan, zálogot ad, melyet majd a játék végén válthat ki.

Lépked? Sétál? Cammog?
Muszorgszkij: Egy kiállítás képei címû zeneművének Séta-témájára játszhatunk a gyerekekkel. Ez a kis dallammotívum mindigugyanaz, viszont a zene karaktere változik. Érdekes feladat a gyerekek számára, hogy ki tudja a legügyesebben, legkifejezõbben„eljárni” a zenét? Akár Ravel zenekarra hangszerelt változatát,akár az eredetileg zongorára írt darabot hallgatjuk, jót játszhatunk a gyerekekkel.

Egyenletes járás zenére
Járjanak a gyerekek egyenletesen lépegetve, zenére, körben haladva. A különböző hangszerek hangjára irányt kell változtatniuk.Például, ha a dob hangját hallják, menetirány szerint kell folytatni a menetelést, a triangulum hangjára irányt kell változtatni és hátrafelé kell haladniuk, a tikfa hangja azt jelenti, hogy távolodni kella körtõl, a cintányér hangjára a kör belseje felé kell haladniuk. A zene közben az óvónő vagy egy gyerek is megszólaltathatja a ritmushangszereket.

(Forrás: Óvónők kincsestára)

[product id=”348″]