Láss ne csak nézz!  – szól a mondás. Az alábbi játékos feladatokkal a látást fejleszthetjük.

A szemmozgás tudatos kontrolljának kialakítása (szemmel követés, szemfixáció)

Állatóvoda

Eszközök

  • plüssállatok
  • zsineg
  • kendő
  • a terem bútorai

A játék menete

A kisállatok az óvodában ajándékot küldenek egymásnak. A gyerekek egy zsineg mentén körbeülnek. A zsinegre egy kendőt kötünk, minden gyermek a – haladási irány szerinti – következő gyermekhez húzza a kendőt. A játékot az óvónő kezdi. Akinél a kendő van, elmondja a nevét (vagy például a jelét, vagy milyen állat lenne az állatóvodában, vagy mi tetszett a legjobban aznap). A játék akkor ér véget, ha kendő visszaér az óvónőhöz. (szemmel követés, finommozgás, szem-kéz koordináció, csoporttudat, tolerancia, másság elfogadása)

Továbbfejlesztési lehetőségek

  • A gyermekek előrébb-hátrébb ülnek, a zsineget fogva, így a zsineg vonala megtörik, nem körforma.
  • A zsineget a terem berendezési tárgyaihoz erősítjük (például szék, asztal lába, kilincs, szekrényajtó). Minden illesztés után a zsinegre kötünk egy kendőt, és minden kendő mellé ül egy-egy gyermek. A gyermekek egymás után „viszik” az ajándékot, azaz húzzák a kendőt a haladási irány szerinti következő gyermekhez az általuk eljátszott kisállat mozgását utánozva (nyusziugrás, békaugrás, kígyómozgás). (nagymozgás, szemfixáció, időrendiség, koordinációs képességek)

Egérke vacsorája

Eszközök

  • papír- vagy textiltábla (legalább 50 × 70 cm)
  • zseblámpa
  • tépőzáras egér- és sajtforma

 

A játék menete

„Egérke nem találja a sötét egérlyukban a vacsoráját. Segíts megkeresni az odavezető utat, világíts neki zseblámpával.”A gyermek az egérke és a sajt között húzódó vonalon vezesse végig a lámpa fényét. (szemmel követés, szem-kéz koordináció, koncentráció, tartós figyelem)

Továbbfejlesztési lehetőségek

  • Több egyenes vonal közül válassza ki azt, amelyik a sajthoz vezet. Az egér és a sajt helyzetét változtathatjuk, hogy más-más útvonalat keressenek a gyerekek. (szemfixáció, térpercepció,helyzetfelismerő képesség, problémamegoldó gondolkodás)
  • Görbülő vagy cikcakkvonalú út vezessen a sajthoz.
  • A görbülő vagy cikcakkvonalú utak közül keresse meg azt,amelyik a sajthoz vezet.
  • Különböző színű, egymást keresztező utak valamelyike vezessen a sajthoz. (vizuális diszkrimináció)
  • Azonos színű, egymást keresztező utak valamelyike vezessen a sajthoz.

További variációs lehetőségeket jelent, ha eleinte egymástól jelentősen eltér a tábla és az útvonal színe. Később ugyanannak a színnek sötétebb és világosabb árnyalatait kombinálhatjuk.Végül ugyanolyan színűek, de anyagában jelentősen eltérőek legyenek,vagy az útvonal domborodjon ki a táblából. (taktilis percepció)

 

gyerekek pluss allatokkal 2

Tükrözés

Eszközök

  • kézitükör
  • napfény

A játék menete

Az óvónő a napfény egy tükrön való visszaverődésének segítségével egy fénycsíkkal mutatja be a terem falán levő díszítéseket,virágokat. A gyermek kövesse a tekintetével, és nevezze meg, amihez odaér. (szemmel követés, szemfixáció, tartós figyelem, kivárás)

Továbbfejlesztési lehetőségek

  • A gyermek próbálja előre jelezni, mihez fog közelíteni a fénycsík.(helyzetfelismerés)
  • Előre megbeszélt útvonalon halad a fénypont, a gyermek nevezze meg a következő tárgyat. (verbális memória, szerialitás

(Forrás : Óvónők kincsestára)

[product id=”17314″]