A következő játékos gyakorlatokkal a hallási észlelést fejleszthetjük. 

 Mi van a kosárban?

Eszközök

  • jellegzetes hangokat produkáló tárgyak

A játék menete

A gyermekek által használt tárgyak közül (összeütögetéshez párosával) kosárba készítünk néhányat, és letakarjuk. Például üvegpohár, fa építőkocka, kanál, ketyegő óra, ritmushangszerek. Ügyeljünk arra, hogy a tárgyak hangja ne hasonlítson egymáshoz. „Vásárolni voltam, nézzük meg, mi van a kosárban!” A takaró alatt összeütögetjük, illetve megszólaltatjuk az első tárgyat, majd megmutatjuk, és előttük is megszólaltatjuk. Adjuk a kezükbe, kipróbálni a hangadást. Ezután jöhet a következő tárgy, de egyszerre mindig csak egy. (vizuális-auditív keresztcsatornák, auditívdiszkrimináció)

Továbbfejlesztési lehetőségek

  • Emeljük a felismerendő tárgyak számát.
  • A már megismert tárgyakat ismerjék fel hangjuk alapján. Aki felismeri, megszólaltathatja. (auditív memória)
  • Amelyik tárgyat felismeri a gyermek, azt magánál tarthatja.

A játékot az nyeri, aki a legtöbb tárgyat gyűjtötte össze.

  • Legyenek olyan tárgyak is, amelyeknek a hangja hasonlít egymáshoz.
  • 2-3 tárgy hangját szólaltassuk meg egymás után, a gyermeknek ebben a sorrendben kell felsorolnia a felismert tárgyakat. (auditív szeriális memória)
  • Növeljük az egymás után megszólaltatott tárgyak számát.

 

Itt a dallam, hol a dallam?

Eszközök

a halk és egy éneklő gyermek hívókártyái

A játék menete

A gyerekek egy ismert énekre körbejárnak. Ha az óvónő felemeli a „halk” hívókártyát, a gyerekek lábujjhegyen járva, halkan énekelve járnak körbe. Az „ének” hívókártyára újra normál hangerővel énekelve járnak körbe. (auditív diszkrimináció, auditív-vizuális keresztcsatornák, járás)

Továbbfejlesztési lehetőségek

  • Más mozgásformákat alkalmaznak a gyerekek a halk éneklés alatt (például guggolásban, hátrafelé, vállütögetéssel)(kinesztetikus-verbális-auditív keresztcsatornák)
  • Az óvónő az „ének” hívókártyát fölemeli, miközben a gyerekek az ismert énekre körbejárnak. Ha az óvónő eldugja kártyát, a gyerekek „elbújtatják” a dallamot, és – magukban folytatva a dalt – járnak körbe. Ha az óvónő ismét felmutatja az „ének” hívókártyát, a gyerekek hangosan énekelve folytatják a dalt, és járnak körbe. (auditív memória)
  • A dallambújtatást eltérő mozgás is kíséri (például lábujjhegyen, vállütögetéssel, hátrafelé járás).

 

gyerek_hallgat2

 

Hallgatózó

Eszközök

  • ritmushangszerek

A játék menete

A gyermekek becsukják a szemüket. Az óvónő egy hangszerrel halkan körbejár, és valahol megszólaltatja a hangszert. A gyermekek – csukott szemmel – megnevezik a helyet (például asztal mellett, ajtó előtt). (auditív-téri keresztcsatornák)

Továbbfejlesztési lehetőségek

  • Több hangszert használunk, de egyszerre csak egyet szólaltatunk meg. A gyermekek megnevezik a hangszert és a megszólaltatás helyét. (auditív diszkrimináció)
  • Egymás után 2-3, majd egyre több hangszert szólaltatunk meg.

A gyermek az elhangzás sorrendjében megnevezi a megszólaltatott hangszereket. (auditív szeriális memória)

(Forrás: Óvónők kincsestára)

[product id=”340 “]