Itt a március,  a természet újjáéled.  Sok érdekes jelenséget figyelhetünk meg a gyerekekkel. A következőkben ehhez adunk néhány ötletet.

Csöpögésmentes hónap meghirdetése
Márciusban van a víz napja. Egész hónapban vizes játékokat játszunk, odafigyelünk a vízre, a víztakarékosságra.

A növények fejlődésének figyelemmel kísérése a saját jellel ellátott dobozokban

  • A kedvező körülmények között fejlődő növényeket ültetjük később majd a kertünkbe.
  •  Még egyszer beszélünk a csírázás feltételeiről

Babszem Jankó ereje

  • Kísérlet: kémcsőbe egy nagy babszemet teszünk. Mindennap locsoljuk, illetve pótoljuk a vizet. Addig duzzad, amíg szét nem repeszti az üveget. Mire használja ezt az erőt a talajban a mag?
  •  Az ismeretek felelevenítéseként a gyermekek rakják sorba a képeket a bab fejlődéséről, a csírázástól a kifejlődésig.
  •  Játék, mozgás, improvizálás Vivaldi: Négy évszak c. zenéjére.

Élőhelyek a természetben

  •  A gyermekek kapnak egy-egy képet növényekről, állatokról. A feladatuk az, hogy elhelyezzék az élőlényeket egy közös tájképen a megfelelő helyre.
  •  Beszélgetünk a talajban élő állatokról, életmódjukról, testfelépítésükről, kültakarójukról, légzésükről, látásukról, szaglásukról.
  •  Az ősszel elkészített „bogártanyán” meghúzódó bogarak nyüzsgésének megfigyelése.

gyerek nagyitoval

Élő és élettelen világ
Dramatikus játék: az évszakok zenéje. Zenére játsszák el, mi történik, ha elbújik a nap, ha elered az eső…

 

Beszéljünk az érzékszervekről

  •  Soroljuk fel a látás, a hallás, a tapintás, az ízérzékelés, a szaglás céljait. Vajon mi az érzékelés jelentősége az állatok életében?
  •  Épületen kívül figyeljük meg a hangokat, a gyerekek minden egyes hangra kinyitják egy-egy ujjukat az egyik kezükön. A másik kezükön nyitják ki az ujjukat akkor, ha az évszakkal kapcsolatos
    hangot hallanak.
  •  Jellemzik vagy megnevezik a hangokat. Tudjuk-e utánozni?

 

Víz napja – március 22.
Játék a vízzel több napon keresztül

  •  A víz tulajdonságainak megismerése, játéklehetőségeinek kihasználása.
  •  Víztakarékosság!
  • Milyen vagyok? játék

Egy-egy asztalnál, zárt üvegekben, különböző tisztaságú víz van. A gyerekek ezt a gyűjteményt együtt merítették különböző helyekről, tehát ismerik. Az asztalnál ülő gyerekek átvállalják a víz szerepét, és
elmesélik magukról a jellemzőet (milyen vagyok, el tudom-e látni az élőényeket, sós vagyok-e, hol tisztítanak, megisznak-e); a többieknek ki kell találniuk, honnan merítették azt a vizet, amelyiknek
a jellemzését hallották.

A vízcseppecskék útja, körforgalma

  • Megfigyeljük a gőzölgő víz lecsapódását a hideg üveglapon. 
  • Egy cserép növényre üveget borítunk, bepárásodik, láthatjuk, hogy a növény is párologtat.
  • Vershallgatás. Goethe: A kis vízcsöpp.

 

gyerekkez viraggal

A tavasz első virága

  •  A föld alatt virághagyma rejtőzik egész télen, s az első tavaszi nap előcsalogatja a levelet és a virágot.
  •  „Ültess egy tulipánhagymát cserépbe, tedd napos helyre, öntözd! Szép ajándékot adhatsz édesanyádnak!”
  •  Beszélgessünk és rajzoljunk!

Az ismeretek felidézése. Rajzolj egy szép virágot! (Honnan bújik elő tavasszal a hóvirág, mivel kapaszkodik a talajba, mivel csalogatja magához az éhes méhecskét, a lekókadó virágot mivel élesszük fel?)

(Forrás: Óvónők kincsestára)

[product id=348]