Mi az Ayres-terápia?
Az Ayres-terápia pszichológiai módszeren alapuló idegrendszeri érést elősegítő mozgásterápia. Szenzoros integrációs terápia, olyan mozgástréning, mely rengeteg eszköz használatával, a gyermek aktív mozgásával és a terapeuta által adott passzív mozgatással segíti az idegrendszeri fejlődést, érést.
Nem tanít mozgásformákat, nincsenek ismétlődő gyakorlatsorai, otthon a szülővel végzendő tornagyakorlatai; nincs kényszer, nincs kudarc, de van öröm, siker, szabadság, felszabadult, fantáziadús játék, és természetesen fejlődés.
A módszer megteremtője az 1970-es években Anne Jane Ayres (e.: érisz), amerikai neveléspszichológus és agykutató. Ayres alapgondolata, hogy nincs „rossz” gyerek, a figyelem-, koncentráció-, a magatartás- és viselkedési zavar, ill. tanulási problémák hátterében az esetek többségében idegrendszeri éretlenség áll. Ez egyfajta jelzőrendszer a gyerek részéről, amivel felhívja a lassúbb idegrendszeri érésére ill. fejlődési zavarára a figyelmet.
Ha az idegrendszer nem képes az érzékszervek által felvett bejövő ingereket helyesen feldolgozni, az integráció hiányában a gyerekek fejlődése lelassul, ill. zavart jelez különböző problémák megjelenésével. Ayres szerint a magatartás- és viselkedészavar a gyermek kompenzációs tevékenysége, az ügyetlenség, túlmozgékonyság, a figyelem- és koncentrációzavar a fejlődési hiányosságra utal. Fontos, hogy szülőként, óvodapedagógusként vegyük észre a gyerek „jelzését” és idejében csökkentsük a hiányosságát fejlesztéssel!
A speciális eszközökkel való mozgás, a változatos ingerek, melyek a terápia során a gyereket érik, és az ezek által kiváltott reakciók hatására indul be a fejlődés. A különböző csatornákon (főként az egyensúlyi, tapintásos, mélyérzékelési rendszeren keresztül) sokféle inger, információ éri a testet a terápia során, az agy ill. az idegrendszer feladata ezeknek az ingereknek a felfogása, feldolgozása, összerendezése.
A gyermekek számára egy Ayres-terem maga a „gyermekparadicsom” a sok színes eszköz miatt! Szívesen és nagy kedvvel jönnek a foglalkozásokra, számukra öröm és játék az együttlét, nem fejlesztő terápia. Nem élik meg kényszernek a terápiát, a terapeuta egyfajta felnőtt játszótárs, segítő, akivel kölcsönös bizalmat építenek ki mindenféle kényszer nélkül.
Kinek ajánlott az Ayres-terápia?
Problémamentes kisgyereknek is hasznos az Ayres teremben való mozgás: kellemes élményt, jó szórakozást ad, örömforrás a gyermekek részére. Kompenzálja a megváltozott világ megváltozott gyermekei mozgásszegény életmódját! Változatos mozgásformákkal biztosítja a fejlődést, ügyesedést.
Mivel ez a fajta mozgás segíti az idegrendszer érését, kiválóan felkészíti a gyerekeket az iskolakezdésre, így kifejezetten ajánlható az utolsó óvodás évben a kicsik számára. Mozgással, játszva alapozhatják meg az eredményes iskolás éveket, segíti a koncentrációs képességeket, ill. prevenciós jelleggel a tanulási nehézségek megelőzésére is szolgál az Ayres-terápia.
A terápiának számos pozitív hatása van: erősíti a testtudatot, testsémát, fejlődik a lateralitás (a jobb-bal irányok), a saját testen való tájékozódás, a tér- irányészlelés, javul a mozgáskoordináció, normalizálódik az egyensúlyérzék, fejlődik a finommotorika, a szem-kéz, szem-láb koordináció, egyszóval ügyesedik a gyerek, valamint nő az állóképesség is. Javul a koncentrációképesség és a figyelem. Beindul a beszédfejlődés. Segít a magatartásproblémákon: a pörgős, hiperaktív, vad, agresszív gyerek lenyugszik, a szorongó, zárkózott gyerek pedig megnyílik. Javul az önkontroll és az önértékelés, erősödik a gyerekekben az önbizalom. A foglalkozásokon kialakul egy csapatszellem, barátságok köttetnek, megtanulnak magukra és egymásra is vigyázni a gyerekek, és megtanulnak szabályokat betartani.
Hogy kiknek ajánlott a terápia, azt a cikk folytatásában, ITT olvashatja el.
A cikk szerzője és elérhetősége, valamint a képek szerzője:
Kertvéllesyné Pál Erika Móka-vár Fejlesztőház:mozgás- és képességfejlesztés, Vámosszabadi 30/319 7722