A munkaerőpiacon ma már egyre inkább elengedhetetlen, hogy valaki tudjon programozni. A programozás is egy nyelv, amit el lehet sajátítani. Azért van erre lehetőség már óvodáskorban is, mert nem kell tudni hozzá írni, olvasni, de ha a gyerekek alapszinten már tudnak kódolni, azzal fejleszthetjük a logikus gondolkodásukat, a kreativitásukat, a problémamegoldó képességüket, és előkészíthetjük az írás-olvasás készségének is az elsajátítását.
Bögös Fruzsina írása
Sir Ken Robinson hívja fel a figyelmet arra Az alkotó tér című könyvében, hogy az oktatásban dolgozóknak azért is van nehéz dolga, mert a gyerekeket olyan munkákra kell felkészíteniük, amik ma még nem is léteznek. Ő mondja azt is, hogy „az oktatás lényegében felkészülés valamire, ami később történik”. A munkaerőpiac pedig egyre jobban számít arra, hogy olyan munkaerőt képeznek az oktatási intézmények, akik kreatívan, jó problémamegoldó képességgel és a különböző helyzetekhez jól alkalmazkodva tudnak helytállni.
Az alábbi játékötlet a Fejlődés és fejlesztés az óvodában című kiadványunkban jelent meg.
Robotok földje
Ebben a játékban a fiúk és a lányok versenghetnek egymással, de bármilyen más szempont szerint is alkothatunk két csoportot.
A játékhoz a földön szigszalaggal leragasztunk egy 6×6-os négyzetrácsos pályát. Ez lesz a robotok földje. A játék célja, hogy a robot király és a robot királyné megtalálja a koronáját. A királyt és a királynét a csapatok maguk közül választják ki. Az a csapat nyer, amelyik előbb tudja eljuttatni a „bábuját” (a kiválasztott csapattagot) a koronához.
Sajnos a robotok földjén szétgurult néhány fogaskerék, ami akadályozza a közlekedést (például: babzsák, bója stb.). Ezeket az akadályokat mindig a játék megkezdése előtt helyezzük ki a pálya tetszőleges mezőire.
A csapatoknak készítsünk iránymutató kártyákat (előre, hátra, jobbra, balra, „robojogar”). Jelöljünk ki a robot királynak és királynénak egy-egy kezdő mezőt. A csapatoknak meg kell beszélniük, hogy milyen kódot rakjanak le (nem kell egyből eljutni a koronához), hogy mozgassák a „bábujukat”.
Kell egy Útmester, aki ellenőrzi, hogy a király vagy a királynő jól lépte-e le az útvonalat (ez lehet felnőtt vagy a játékban már jártasabb gyermek). A király és a királynő sohasem állhatnak egy mezőn.
A királynak és királynőnek is van egy-egy „robojogara”, ami le tudja dönteni a falakat, ha az akadályon keresztül szeretne továbbmenni.
A robotépítés most nyereménnyel is társulhat, ha óvodai vagy iskolai csoportja benevez a ScottieGO! Robotépítő pályázatra.