„Onnan tudhatjuk, hogy a gyerekek kezdenek felnőni, hogy elkezdenek olyanokat kérdezni, amire van válasz. Addig leginkább csak az anyanyelvüket tanulgatják – attól kezdve egyre inkább egy nyelvet is beszélnek a felnőttekkel, nemcsak a konkrét anyanyelv értelmében, hanem átvitt értelemben is: többé-kevésbé ugyanazt értik azon, hogy mi számít megfelelő válasznak egy kérdésre és mi nem.” (Mérő László)
Napjainkban, felgyorsult világunkban egyre több azoknak a gyermekeknek a száma, akiknek beszéd- és nyelvfejlődése késve indul, artikulációs hibákkal küzdenek, vagy a beszédértés, – észlelés területén tapasztalható elmaradásuk, vagy zavaruk miatt nehezített az információk felvétele, feldolgozása. A kommunikáció, a nyelv megfelelő szintű birtoklása elengedhetetlen nemcsak a kognitív funkciók fejlődéséhez, de a társas kapcsolatok alakításához is, valamint megalapozza az iskolai élet során a kultúrtechnikák (olvasás, írás) elsajátítását.
A jelenleg érvényben lévő jogszabályok szerint a 3 és 5 éves korú gyermekek kötelező logopédiai szűrésével, problémák esetén további vizsgálatával, majd szakszerű logopédiai ellátásával a beszéd- és nyelvfejlődés problémái többnyire jól orvosolhatóak. A pedagógiai szakszolgálatok feladata a logopédiai ellátás biztosítása óvodai, iskolai keretek között.
Súlyosabb problémák esetén – amennyiben sajátos nevelési igény, beszédfogyatékosság kerül megállapításra – az ellátást szakirányú végzettségű gyógypedagógus biztosítja, együttműködve a többségi pedagógusokkal.
Az óvodáskor beszédproblémái
Elöljáróban meg kell jegyezni, hogy e munka keretében nem törekszünk pontos fogalomhasználati magyarázatokra, ugyanis az tapasztalható, hogy a külföldi, és a magyar szakirodalomban sokféle, és eklektikus fogalomhasználat létezik. E kifejezések sokasága nem követi a magyar jogszabályi kategóriákat, de jelen esetben ez nem zavarja cikkünk megértését. Célunk az, hogy a fogalmi sokszínűségtől függetlenül segítséget nyújtsunk a szülőknek, pedagógusoknak a nevelés, fejlesztés folyamatában, a logopédusokra hagyva a differenciáldiagnózis és az ellátás feladatát.
Az óvodában leginkább előforduló beszédproblémák a:
- Megkésett, akadályozott beszédfejlődés, – kontra SLI
- Megkésett beszédfejlődés
- Akadályozott beszédfejlődés
- Specific Language Impairmen – Speciális nyelvi zavar (SLI)
- Pöszeség
- Dadogás
- Tanulási zavarokra való veszélyeztetettség
- Mutizmus
A fenti beszédproblémák részletes leírását, valamint azt, hogy mit tehet a szülő, és mit a pedagógus ilyen esetekben az Egyéni fejlesztés, személyre szabott nevelés című kiadványunk legújabb számában olvashatja.