A játékosság mindenféle pedagógiai munkának alapkritériuma, ezt a tanítás, fejlesztés érdekében mindannyian hasznosítjuk is. A játszás folyamatához szorosan kapcsolódik a játék eszköze, a játéktárgy varázsa, feladata, szabályai.

„…a játék természeti jelenség, mely kezdettől irányította a világ folyását, az anyag kialakulását, élő struktúrákká szerveződését, valamint az ember társadalmi magatartását.”[1] „…Nem a játékból ered-e minden képességünk? Először izmaink és tagjaink játéka válik céltalan kapálódzásból pontosan koordinált mozgásfolyamatokká. Majd az érzékszervek játéka alakul játszi kíváncsiságból mélyreható tudássá, a színekkel, formákkal, hangokkal való játék halhatatlan műremekké. …minden játéknak megvannak a szabályai… Aki részt akar venni benne, annak el kell fogadnia a szabályokat- különben játékrontóvá válik.”[2]

A pedagógiai eljárások egyik lényeges pontja az eszközhasználat. A fejlesztendő gyerekek és nehézségeik sokfélesége, eltérő szintjei arra ösztönöznek a tervezőmunkában, hogy minél érdekesebb, változatosabb, hatékonyabb fejlesztő eszközöket, játékokat alkalmazzunk a ránk bízott tanulók érdeklődésének felkeltéséhez, fenntartásához, képességeik fejlesztésében minél jobb eredmények eléréséhez.

Így kezdtem magam is a tanításhoz, habilitációs foglalkozásokhoz egyre több saját eszközt kitalálni, elkészíteni és használni. Egyik ötlet szinte hozta a másikat, s a játékok tárháza évről évre gazdagodott. Mára mintegy 150 saját készítésű fejlesztő játékom van, s az eszköztár továbbra is folyamatos bővítés alatt áll. Közben kezdetben időnként, később egyre gyakrabban a gyerekeket is bevontam az eszközök készítésének folyamatába, mert így a fejlesztőhatás hatványozódott: sok részképességet már a játékkészítés során sikerült fejleszteni, alakítani. Az eszközök használata tette aztán még hatékonyabbá a munkát. Ezek a sikerek arra ösztönöztek, hogy ötleteimet kollégáimmal is megosszam.

 

Érzékelés, észlelés – Látás fejlesztése

Pörgettyű

Anyagok: kartonlemez, akrilfesték, fogpiszkáló, víz

Eszközök: ecset, tálka, körző, olló

Alkalmazott technikák: rajzolás, nyírás, festés, illesztés

Fejlesztési területek: kézügyesség, szem-kéz koordináció, figyelemkoncentráció, látásélesség, színismeret, formaészlelés

3 cm sugarú körlapot nyírunk a kartonlemezből, majd tetszés szerinti színűre, mintájúra festjük. Középpontjába fogpiszkálót illesztünk, megpörgetjük. Megfigyeljük pörgés közben és lassuláskor.

 

 

A teljes cikk és játékgyűjtemény az októberi Egyéni fejlesztés, személyre szabott nevelés című kötetünkben olvasható.

 

 

Szerző: Megyerné Fodor Zsuzsanna – gyógypedagógus- logopédus, az inkluzív nevelés okleveles tanára, mesterpedagógus fejlesztőpedagógiai és köznevelési szakértő

 

 

[1] Eigen és Winkler, 1981. 21. o.

[2] Eigen és Winkler, 1981. 23. o.