Technoference – a hiányzó jelenlét jelensége a családban

A digitális eszközök nemcsak a gyerekeket képesek elbűvölni, hanem bizony a felnőtteket is rabul ejtheti. A párkapcsolatokat tanulmányozó pszichológusok kezdtek először arról írni, hogy a családi együttléteket megzavarhatják az okoseszközök. A jelenséget általában a hiányzó jelenlét, a folyamatos részleges figyelem, újabban pedig a technoference kifejezéssel írják le.

 

Egy 2018-ban publikált vizsgálat szerint csupán a szülők 11%-a mentes e zavaró tényezőtől, 48% azonban napi 3-nál többször (akár sokkal többször) van kitéve ennek a hatásnak. A szülőkkel készült interjúk arról tanúskodnak, hogy sokan tudatában vannak ennek a hatásnak. Gyakran észlelik, hogy nem tudnak gyermekeikre figyelni, nem tudnak a gyerekek érzelmi jelzéseire válaszolni, illetve magatartásukat megfelelően kezelni.

 

Mindezt terepen történő megfigyelések is megerősítik. Gyorsétterembe betérő szülő-gyerek pároknál figyelték meg, hogy a felnőttek 73%-a elővette és használta okostelefonját, és a fent leírt anomáliák nagyon gyakran jelentkeztek. Ha a szülő mélyen bevonódott az eszközhasználatba, akkor több esetben még a gyerek nagyon erősen figyelemfelhívó viselkedésére sem reagált. Egy idei USA-ban elvégzett kutatás adatai között szerepel, hogy az anyák 40%-a és az apák 35%-a problémás eszközhasználó szülőnek ítéli meg magát.


People image created by Jcomp – Freepik.com

A hiányzó jelenlét beszédes jelei az olyan (növekvő számban megfigyelhető) családrajzok, amelyeken minden családtag valamilyen kütyüvel van elfoglalva. Elvarázsolt családrajzban pedig mobiltelefonként megjelenő szülőkkel találkozhatunk.

 

Gyerekekkel készített interjúkból kiderül, hogy a gyerekek szeretnék, ha szüleik valóságosan is jelen lennének a kapcsolatban, és igényelnék, hogy jó médiahasználati mintákat leshessenek el tőlük.

 

A szülőkre is igaz, hogy bármilyen pszichológiai, egészségügyi vagy szociális természetű probléma fokozza a rossz digitális szokásokkal kapcsolatos fogékonyságukat. A nehéz helyzetben lévő felnőttek éppúgy használják szélsőséges érzelmeik szabályozására vagy örömszerzésre a készülékeket, mint gyermekeik, az ebből fakadó kieső figyelemért azonban nagy árat fizet a felnövekvő generáció.

 

 

Hogyan kerüljük el a technoference-t?

 

McDaniel, a technoference egyik kutatója, a következő javaslatokat fogalmazta meg a szülők számára:

 

  • Tudatosan használja okostelefonját és egyéb készülékeit!
    Az emberek jelentős részének fel sem tűnik, milyen sokat használjuk készülékeinket. Elérhetők olyan applikációk, melyek követik és megmutatják tevékenységünket, ami nagyon tanulságos lehet. Eszközhasználati szokásainkra is rámutathatnak például, hogy jellemzően csak bizonyos napszakokban használjuk kütyüinket.

 

  • Építsen ki stratégiákat, hogy folyamatosan jelen legyen gyermeke számára!
    Bármilyen kreatív ötlet működhet, de javasolni tudom „gépmentes” zónák és/vagy időszakok kialakítását otthonunkban. Kitalálhatunk magunknak valami célt, ami miatt érdemes lerakni okostelefonunkat, vagy egyszerűen csak nézzünk fel készülékünk mögül minden egyes alkalommal, amikor valamelyik családtagunk belép a szobába. Ezáltal megmutathatjuk szerettünknek, hogy ő a legfontosabb az adott pillanatban.

 

  • Amikor gyermeke jelenlétében telefonjáért nyúl a zsebébe, tegye fel magának a kérdést: Várhat még?
    Ha a válasz igen, igyekezzen ismét kapcsolatot teremteni gyermekével készüléke előhúzása helyett. Kutatásunk azt mutatja, hogy minél kevesebbszer szakad meg a szülő-gyermek kommunikáció valamilyen médiaeszközünk elővételének következtében, annál kevésbé valószínű, hogy gyermekünkkel viselkedési problémák lesznek a jövőben. Valamint ha ilyen esetekben mindig inkább gyermekünkre koncentrálunk, rossz szokásunkat könnyen lecserélhetjük egy jóra.

 

  • Legyen biztos benne, hogy párjával közös nevezőn van a témát illetően!
    A kutatás kapcsolatot mutat a technoferencia és a kevésbé jól működő párkapcsolatok között. A szülők közti kapcsolat minősége elkerülhetetlenül kihatással lesz gyermekkel való kapcsolatra is. Egy csapatként, szeretettel álljanak hozzá a kérdéshez. Önök szeretik egymást, és jobban szeretnének csinálni valamit, mégis előfordulhat, hogy eltérő véleményen vannak. Ilyen esetben legyen türelmes, és figyelmesen hallgassa végig társa véleményét is, mielőtt kiépíti stratégiáját.

 

  • Végül, ne csináljon nagy felhajtást az ügyből!
    Tudatosan próbáljon meg fejlődni, csinálja mindennap egy kicsit jobban!

 

 

Írta: Forgács Györgyi

 

megjelent a Fejlődés és fejlesztés az óvodában kötetben

 

 

Még nem előfizető? Itt a lehetőség, hogy megrendelje a Fejlődés és fejlesztés az óvodában című kiadványunkat!

Fejlődés és fejlesztés az óvodában

 

Kiemelt kép: People image created by Jcomp – Freepik.com