„A fiatalos lendület és a nemzetköziség kizökkent a napi rutinból” – Győrpál Zsuzsanna írása

Az Európai Unió támogatásával óvodák is bekapcsolódhatnak nemzetközi együttműködésekbe. Ugyan nem minden óvodának van bátorsága és módja arra, hogy pályázóként vegyen részt uniós programokban, de szerencsére nekik is van lehetőségük belekóstolni abba, milyen lehet multikulturális légkörben dolgozni.

Milyen előnyökkel jár az önkéntesek fogadása az óvodában?

Az Európai Unió hosszú évek óta támogatja a fiatalok önkéntes tevékenységeinek megvalósítását. Korábban az Európai Önkéntes Szolgálat (EVS), később az Erasmus+ önkéntesség, most pedig az Európai Szolidaritási Testület program keretében érkezhetnek hazánkba különböző nemzetiségű fiatalok – akár magyar óvodákba is.

„Mi már négy éve fogadunk külföldi önkénteseket, sokszor minden csoportban van egy” – mondja Bácsalmásyné Vidák Ildikó, a pécsi Városközponti Óvoda Belvárosi Tagóvodájának vezetője. „Ezek a fiatalok mindennap 8-tól 13-ig itt vannak az óvodában, és segítik az óvónők munkáját, gyakorlatilag úgy kell őket elképzelni, mint egy pedagógiai asszisztenst. Játszanak a gyerekekkel, segítenek nekik, elkísérnek bennünket a programokra, tehát végigkísérik a mindennapjainkat.”

Mégis van valami plusz abban, hogy külföldi – különböző nyelvű és kultúrájú – fiatalok segítenek az óvodában: „Az önkéntesek behoznak egy élő nyelvet, új dalokat, mondókákat, és megismertetnek egy másik kultúrával is bennünket, ami nagy élmény a gyerekeknek. Szervezünk közös programokat, előadásokat, karácsonyi ünnepséget, amikor valódi multikulturális közeget tudnak teremteni a fiatalok. Olyan színt hoznak az óvodába, amit a szülők is nagyra értékelnek, többen már a beiratkozáskor jelzik, hogy örülnek a lehetőségnek.”

Hasonlóan pozitív tapasztalatokról számol be Heteiné Löki Judit, a debreceni Százszorszép Óvoda pedagógusa, aki mentorként segíti a hozzájuk érkező önkéntesek beilleszkedését. „Egy óvodás korú gyerek – az életkorából fakadóan – nagyon ragaszkodik a nevelőjéhez.

Ha egy más nyelven beszélő »idegenhez« is tud érzelmileg kötődni, abból csak profitálhat: 

  • Nyitottabbá válik, és később is könnyebben elfogadja, ha valaki például más kultúrából érkezik.
  • Minél korábban megismerkednek a gyerekek azzal, hogy a világ sokszínű és tágas, annál természetesebb lesz ez számukra a későbbiekben.

A debreceni óvodában jártak már brazil, török, spanyol és olasz önkéntesek is, most is épp ketten vannak a csoportban, de maximum egy évig maradnak. „Természetesen előfordulhat egy-egy tartózkodóbb kisgyerek, aki nem szereti ezt a nagy jövés-menést, de ők is rugalmasabbá, elfogadóbbá válnak idővel, és az én tapasztalatom az, hogy a gyerekeknek összességében csak hasznukra válik, ha külföldi önkéntesekkel találkoznak az óvodában.”

 

A teljes írás az ÓvodaVezetési Ismeretek című kiadványunk júniusi számában jelent meg.

Óvodavezetési ismeretek