A helyes ceruzafogás elsajátítása hosszú folyamat eredménye. Ha rossz ceruzatartás rögzül, utána nehezebb a korrekció, a kezek görcsössé válnak. A gyermeket kudarc éri rajzolás terén, nem úgy sikerül, ahogy szeretné, elmegy a kedve, nem fog szívesen rajzolni. A szabálytalan ceruzatartás hatására a gyermek más szögből látja a papírt, amin rajzol vagy ír; elfordítja a fejét, vagy túl közel hajol. Helytelen testtartás alakul ki, ami fáradékonyságot eredményez, és testtartási problémákhoz, továbbá hát- és nyakfájáshoz vezethet. Cikkünk szerzője a helyes ceruzatartáshoz ad tanácsokat, játékötleteket. – Oláh Andrea logopédus–gyógypedagógus írása
A ceruzafogás kialakulása, fejlődése
A 7–8 hónapos csecsemő markolja a ceruzát vagy bármilyen kezébe akadó tárgyat. A szájába veszi, dobálja. Firkát nem alkot, nem érti a papír és a ceruza közötti kapcsolatot.
8–20 hónapos korban szintén marokra fogja a ceruzát. Hegyét rányomja a papírra, határozottan kezdődő, majd elvesző nyomot hagy. Később lengővonalakat és körkörös firkákat készít (vállmozgatással kiegészítve), de nem képes megállni még a papír szélén. Különböző nyomatékkal képes már rajzolni: gyengén, közepesen vagy erősen nyomja rá az eszközt a papírra. Ebben a korban érdemes marokkrétát adni a gyermekek kezébe, mert könnyen tudják használni és élvezik a színüket.
20–24 hónapos korban még mindig marokra fogja a ceruzát, de az irányítást átveszi a mutatóujj. A mozgás még igénybe veszi a vállakat. Mivel a mutatóujj irányít, ezért képes cikcakk-formák létrehozására, amely lehetővé teszi, hogy uralja a papír egész felületét.
24–26 hónapos korban az íróeszközt már 3 ujjas fogással fogja: hüvelyk-, középső- és mutatóujjal. Merőlegesen tartja a papíron. Ekkor többféle ceruzafogást kipróbálnak, mert a helyes fogás még kényelmetlen számukra.
26–54 hónapos korban az íróeszközt fokozatosan a hüvelyk- és mutatóujj kezdi irányítani. Biztonságosabbnak érzi, ha a ceruzát a hegyéhez közelebb fogja. Ekkor már nemcsak firkál, hanem felismerhető alakokat képes ábrázolni.
6 és fél, 7 éves korra képes az íróeszköz készségszintű elsajátítására. A ceruzát a megfelelő helyen fogja, mutatóujja kezdi vezérelni a mozgásfolyamatot. Ez a ceruzafogás lehetővé teszi a bonyolult vonalformák kivitelezését. Nyomáserőssége akaratlagos, irányítása differenciált.
A helyes ceruzafogás elsajátítása hosszú folyamat eredménye. Ez olyan tevékenység, amelyben a szülőnek fontos szerep jut; nem lehet a gyermeket magára hagyni, amíg nem rögzül a jó fogás.
Fontos!
Ne várjuk meg, míg rögzül egy rossz ceruzatartás, mert minél később kezdjük el javítani a helytelen ceruzafogást, annál nehezebb a korrekció. A rossz beidegződés rögzül, a kezek görcsössé válnak. A gyermeket kudarc éri rajzolás terén, nem úgy sikerül, ahogy szeretné, elmegy a kedve, nem fog szívesen rajzolni.
A szabályos ceruzafogás kialakítása
A szabályos ceruzafogás kialakítása nem a ceruzafogás megtanításával kezdődik. Mielőtt ceruzát vagy zsírkrétát kap a gyerek a kezébe, már régen egyedül eszik kanállal. Először az evőeszköz helyes használatával kellene kezdeni a tanítást. Az a gyerek, aki a kanalat is marokra fogja, az rosszul fogja a ceruzát is. Az a gyermek, aki marokra fogja a kanalat, valószínűleg kevés taktilis ingerrel találkozott korábban.
Fontos!
Csecsemőnek, pici babának legyen elég „fogdosó” játéka. Elegendő taktilis inger hatására alakul ki a háromujjas csipeszfogás, ami nélkülözhetetlen a jó kanáltartáshoz, valamint a szabályos ceruzafogás kialakulásához. Ha rosszul fogja a kanalat, javítsuk ki!
Szabályos ceruzafogás kialakulását és javítását segítheti minden olyan játék, ami segíti a 3 ujjas csipeszfogás kialakítását, és erősíti a karokat, kezeket, ujjakat.
Egyszerű játékok a taktilis inger fejlesztésére:
- különböző apró dolgok válogatása, szedegetése, pakolása,
- gyurmázás,
- vágás,
- festés,
- tépés,
- gyűrés,
- ujjal homokba rajzolás,
- puzzle-kirakás,
- gyöngyfűzés,
- legózás stb.
A kéz ügyesítésére a következő feladatokat adhatjuk a gyerekeknek:
- csavaros dobozokról a tetejük le- és visszacsavarása,
- csavarra anya tekerése,
- gombolás,
- cipzározás,
- tépőzár nyitása,
- nagyobbak: lakat kulccsal való nyitása és zárása,
- kisebbeknek nagyon motiváló, ha valamilyen kis édességet, gumicukrot, kekszet, zizicukrot vagy kis darab gyümölcsöt, zöldséget csipeszfogással megfognak és esznek.
Kezdetben ne vékony, hosszú ceruzával kísérletezzünk, hanem adjunk vastag, rövid krétát a gyermek kezébe, ösztönözzük a hüvelyk- és a mutatóujj használatára. Amikor már ceruzát igényel a gyermek, adjunk vastag, rövidebb ceruzákat, mert ezeket könnyebb megtartani. Vannak már háromszögletű és hasáb alakú ceruzák is.
A gyermeknek kell a sikerélmény! Formakirakók kirakása, mézeskalácssütés, tésztagyúrás, borsófejtés, tojásfeltörés, varrás, szövés, hajtogatás kitartó koncentrációt igényel, fejlődik ezáltal a szem-kéz koordinációja is.
Ha a gyermek már iskoláskorú, jó tempóban ír, de nem szabályos a ceruzatartása, azt már nem érdemes átszoktatni a helyes tartásra, az már rögzült, valószínűleg már nem is lehet. Ilyenkor sincs baj, mert nem vagyunk egyformák, már nem fog semmilyen problémát okozni a sajátos ceruzatartás.
Kéz- és ujjügyesítő mondókák – Ujjmozgató mondókák
Erősíteni kell a kezeket, ujjakat is. Ezt verses mondókás ujjtornával érhetjük el.
Mondjuk és mutatjuk:
Itt a kezem, jobb és bal, összeütöm, megszólal.
Itt a kezem, bal és jobb, most kell vele tapsolnom.
Az első sor alatt tenyerünkben kavargatunk, aztán sózást, paprikázást imitálunk, az utolsó sorra pedig tapsolunk:
Borsót főztem,
jól megsóztam,
meg is paprikáztam,
ábele, bábele, fuss!
Ökölbe szorított kézzel számolgatjuk, nyitjuk az ujjakat:
Ez elmegy cseresznyét szedni,
Ez felmászik a fára,
Ez megrázza,
Ez felszedi,
Ez a kicsi mind
megeszi.
Hamm!
Hüvelykujjam tésztát,
Mutatóujjam krémet főzött.
Középső ujjam tortát hozott,
Gyűrűsujjam gyertyát gyújtott.
A legkisebbik mind megkapta,
Neki volt a szülinapja.
Egy – megérett a meggy.
Kettő – csipkebokor vessző.
Három – te vagy az én párom.
Négy – biz’ oda nem mégy.
Öt – megérett a tök.
Hat – hasad a pad.
Hét – dörög az ég.
Nyolc – üres a polc.
Kilenc – kis Ferenc.
Tíz – tiszta víz.
Ha nem tiszta, vidd vissza, a kis szamár megissza!
Egy üveg alma,
Két üveg alma,
Három üveg alma,
Négy üveg alma,
Öt üveg alma,
Hat üveg alma,
Hét üveg alma,
Nyolc üveg alma,
Kilenc üveg alma,
Tíz, tíz, tiszta víz, olyan, mint a folyóvíz.
Ujjaimat tornáztatom,
közben szépen mondogatom.
kifordítom, befordítom,
fölfordítom, lefordítom,
zongorázom, furulyázom,
ujjaimat összerázom.
Ügyesebb lett a kezem,
a tornát be is fejezem!
Ökölbe szorítjuk mindkét kezünket, majd először a ballal ütünk a jobbra, aztán a jobbal a balra. Ezt ismételjük az első két sor alatt. A következő sor közben ökölbe szorított kezünkkel körkörös mozgást végzünk, végül az utolsó sornál nyitott tenyérrel széttárjuk a tenyerünket:
Töröm, töröm a mákot,
sütök vele kalácsot,
icce tolla motolla,
neked adom, Marcsika!
A teljes írás az Egyéni fejlesztés, személyre szabott nevelés című kiadványunkban jelent meg.