Ha a pedagógus a gyermek, a tanuló bántalmazását vagy deviáns viselkedésformákat észlel, az adott osztály vagy csoport nevelésében, oktatásában közreműködők bevonásával esetmegbeszélést köteles kezdeményezni. – Dr. Farkas Ildikó írása
Az óvodai, iskolai egészségfejlesztés célja
• a testi, lelki, mentális egészség fejlesztése,
• a magatartási függőség, a szenvedélybetegség kialakulásához vezető szerek fogyasztásának és
• a gyermeket, tanulót veszélyeztető bántalmazásnak a megelőzése.
A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI-rendelet (a továbbiakban: miniszteri rendelet) 131. §-a alapján az óvodában, iskolában folyó lelki egészségfejlesztés célja, hogy
• elősegítse a kiegyensúlyozott pszichés fejlődést,
• támogassa a gyermek, tanuló esetében a környezethez történő alkalmazkodást,
• felkészítsen és megoldási stratégiákat kínáljon a környezetből érkező ártalmas hatásokkal szemben, így csökkentve a káros következményeket, továbbá
• pozitív hatást gyakoroljon a személyiséget érintő változásokra.
A konfliktusban érintett gyermekek, tanulók az iskolapszichológus kiemelt segítségében részesülnek. A pszichológus igénybevétele alapvetően önkéntes. Amennyiben azonban az érintett gyermek, tanuló vagy a tanulók csoportja vonatkozásában a viselkedési problémák ismétlődő jellegűek, az intézmény vezetője köteles értesíteni óvodás gyermek esetén az óvodapszichológust, tanuló esetén az iskolapszichológust, és egyúttal meghatározza azt az időpontot, amikor a gyermek, a tanuló köteles a pszichológus tanácsadásán részt venni. Az óvoda-/iskolapszichológus az óvoda, az iskola szervezeti keretei között alkalmazza szaktudását.
Az óvodai jogszabályváltozásokról, jogi esetekről többet olvashat az Óvodai Jogfutár előfizetőjeként. Már több, mint 1000 óvodavezető választott bennünket az érthető nyelvezet, a könnyű áttekinthetőség és a minőségi tartalom miatt.
Ismerje meg jobban kiadványunkat, és legyen előfizetőnk Ön is!