A pedagógus-életpályamodell kiterjesztése a bölcsődében pedagógus-munkakörben foglalkoztatottak számára a Pedagógus I. besorolást eredményezte 2016-tól mindazok számára, akik diplomával dolgoztak a hálózatban. Az újonnan felvett, friss diplomás kisgyermeknevelők Gyakornok fokozatba kerülése új helyzet kialakulását eredményezte a bölcsődében dolgozó szakemberek számára, új feladat elé állítva ezzel a mentorokat is.
Szükségessé vált mindezek megvitatása, tematika kidolgozása, gyakornoki program készítése, mentori-gyakornoki rendszer kiépítése.
Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata Bölcsődéi és Gyermekjóléti Központja szaktanácsadója kezdeményezésére mentorok elkötelezett köre, teammunkában hozzálátott a bölcsődei pedagógus szakemberek minősítési rendszeréhez készült útmutató mentori aspektus szerinti konvertálásához – egységes szemléletű program kidolgozásához.
Mindamellett, hogy folyamatosan végzem a diplomával rendelkező gyakornok kisgyermeknevelők mentorálását, immár több éve ellátom a gyakornokok pályaorientációját segítő mentorcsoport koordinálását is. A gyakornokok pedagógus-életpályamodellbe való beillesztésének elősegítése és a mentori teammunka koordinálása sokrétű kihívás számomra. Izgalmas feladat, hiszen még ilyen téren kevés meglévő tapasztalattal rendelkezünk.
Azonban lelkiismeretes közös munkánk következtében több tekintetben is eredményesek voltunk már a kezdeti időszakban is:
- Helyi kiegészítő útmutatót készítettünk saját használatra, törvényi és módszertani hátteret adva ezzel az Oktatási Hivatal által kidolgozott Útmutatónak.
- Egységes tematikára épülő gyakornoki programot dolgoztunk ki – a gyakornok a benne megfogalmazott feladatok és egyéni élményei alapján Gyakornoki naplót vezet.
- Közös konszenzust követően, elsősorban a pedagóguskompetenciák figyelembevételével, Értékelőlapot állítottunk össze a gyakornok kisgyermeknevelők munkájára való visszajelzés céljából.
Munkánk során arra törekedtünk, hogy a pedagóguskompetenciákra alapozva segítsük elő a portfóliófeltöltés és a minősítő vizsga sikerességét is. A gyakornokok által vezetett napló szintén ennek az alátámasztására szolgál.
Mentori-gyakornoki rendszer kiépítése Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata Bölcsődéi és Gyermekjóléti Központja vonatkozásában:
Folyamatosan bővülő feladatellátás, korrigációk:
- Szakmai teammunka – jogszabályok és a kiegészítő útmutató értelmezése
- Mentori-gyakornoki rendszer működése
- Gyakornoki szabályzat készítése
Tájékozódási lehetőségek – egyebek között:
- Módszertani levelek, kiadványok
- Szakmai és szakmaközi tapasztalatcserék
- Jogszabálytár
- Raabe Klett Oktatási Tanácsadó és Kiadó
- Oktatási Hivatal oldala
- Helyi POK – Pedagógiai Oktatási Központ
- Magyar Közlöny
Gyakornoki szabályzat felépítése
- Célmeghatározás
- Jogszabályi háttér
- Területi és személyi hatályának érvénye
- A gyakornoki idő szakaszai:
- Ismerkedés–ráhangolódás szakasza
- Szakmai kompetencia alapú elméleti és gyakorlati tudás alkalmazása / alapanyaggyűjtés – portfólió írása
- Záró szakasz / kontextusok felismerése, tudatosság, tervszerűség
- Fogalommeghatározás / gyakornok, mentor
- A szabályzat időbeli hatálya
- Gyakornoki program
- Gyakornok kisgyermeknevelő munkájának értékelése (kompetenciaalapú fejlesztő és diagnosztikus értékelés)
- Együttműködési megállapodás
- Kijelölés mentor tevékenység végzésére
- Mentor feladatai / munkaköri kiegészítés
A pedagógus végzettségű gyakornok kisgyermeknevelők pedagógus-életpályamodellbe való beillesztésének mentorálása egyelőre viszonylag járatlan út a mentori-gyakornoki rendszerben részt vevők számára, mivel erről kevés korábbi ismeretünk van. A szegedi önkormányzati bölcsődéknél néhány éve zajlanak gyakornoki minősítő vizsgák. Ezek kimenetelének függvényében folyamatosan vonhatunk le átfogó következtetéseket a mentori munka eredményességéről.
A gyakornokokkal tartott egyéni konzultációinkon kívül felmerült az igény külön mentori, illetve külön mentor–gyakornok találkozók szervezésére is, tapasztalatcsere céljából. Mivel ezek az összejövetelek hasznosnak bizonyultak, terveim között szerepel ezek rendszeressé tétele – természetesen annak függvényében, hogy adott időintervallumban hány fő mentorálása szükséges a hálózaton belül. Úgy vélem, a mentori találkozók szervezésén kívül megnő a jelentősége a mentori-gyakornoki konzultációk koordinálásának is. Tapasztalataink egymással való megosztása döntően befolyásolja a saját mentorálási programunk sikerességét.
A hatékony mentori tevékenységi körök kirajzolódásához lényegesen hozzájárulnak a gyakornok kisgyermeknevelők visszacsatolásai is.
A mentori munka sok tekintetben is nagy felelősséggel jár, hiszen a nehézségek leküzdése, a feladatok megoldása mellett valódi célkitűzésünk az, hogy rávilágítsunk a szakma szépségeire, elősegítve ezzel a mentorált szakmai elhivatottságának kialakulását, megerősödését. A pályakezdő nevelők felkarolása, munkájuk segítése, támogatása nagymértékű személyes odafordulást igényel.
Az írás folytatását a Bölcsődevezetők kézikönyve alapművében olvashatja.
Szerző: Tiszaváryné Nyiri Mária
Kiemelt kép: Business photo created by pressfoto – www.freepik.com