A gyerekek számára nem a csillagászati időpont jelenti a tél kezdetét, hanem az első hó. Ha azonban várat magára a hó, akkor december 6-án minden óvodába megérkezik a Mikulás! Hó hiányában ehhez az ünnepi eseményhez kötődik a tél kezdete. Az ünnepek pillanatai, percei, órái azonban hamar elmúlnak, ezért épp olyan fontos és izgalmas a várakozás és az előkészület időszaka is. Hányat kell még aludni, hogy megérkezzen a Mikulás? Mit hoz? Honnan jön? Mivel érkezik? S vajon hogy néz ki a Mikulás?
Az alkotás örömének pillanataiba hogyan csempészhetünk be egy kis matematikai fejlesztést? Az alábbiakban erre adunk néhány játékötletet.
A Mikulás-figurák elkészítése során teremtsünk problémahelyzeteket! Milyen alakú papírt vágjunk ki, hogy henger vagy kúp legyen belőlük? A gyerekek maguk is felfedezhetik, ha szemük láttára szétvágunk és kiterítünk egy hengert vagy egy kúpot. Látják, hogy hogyan gömbölyödött össze a téglalap hengerré vagy a körcikk kúppá. Mekkora kört vágjunk ki, hogy a hengeres puttonynak legyen alja? A körberajzolás megmutatja! Szükség esetén poharat, tányért is rajzoljunk körbe, hogy a mindennapi tárgyak geometriai tulajdonságai is megnyilvánulhassanak. Érdekes problémahelyzet adódhat abból, hogy a süveg hogyan lesz csúcsosabb? A problémahelyzet a körcikk nagyságára irányítja a gyermek figyelmét.
Piros csizmákat is készíthetünk az ünnepre. Az egyedi kiscsizmákat az ablakba sorakoztatva a méretük szerint is összehasonlíthatjuk, miközben megfigyeljük, hogy melyik merre fordul (jobbra-balra). A Mikulásnak és nekünk is egy pár csizmánk van. Mennyi az egy pár? Mondjanak párosan összeillő testrészeket vagy párban lévő dolgokat. Alkossunk sorozatokat a csizmákból! Például forduljon egy balra (az ablak felé), kettő jobbra (az ajtó felé). Ki tudja folytatni az óvó néni által elkezdett sort? Szembe is nézhetnek, háttal is fordulhatnak. Vajon a Mikulás felismeri majd, hogy milyen szabály szerint díszítettük ki az ablakot?
Mi is átváltozhatunk Mikulásokká, és különböző módon tölthetjük meg a Mikulás-zsákokat mogyoróval, dióval és szaloncukorral. Becsüljünk, párosítsunk, számoljunk! Melyikben van több, kevesebb, mennyivel?
Milyen messziről jöhet hozzánk a Mikulás? Keressük meg a földgömbön az örök hó birodalmát! Merrefelé vihet az útja? Képzeletbeli és valóságos országokkal is játszhatjuk! Hányféleképpen jöhet el hozzánk? Melyik út lenne a legrövidebb? Miként tervezze meg az útját, ha közben még az amerikai gyerekeket is érinteni szeretné?
A Mikulás szánját a rénszarvasok húzzák. Mennyi rénszarvas húzza? Mi történik, ha a felhőből csak a rénszarvasok lába látszik ki? Hány rénszarvas húzza a szánt, ha például nyolc lábat látunk? Legyenek a gyerekek Mikulások vagy rénszarvasok, hogy szemléletes módon számolhassuk a lábakat!
A Mikulás birodalmában és nálunk Magyarországon is található Mikulásgyár. Ott készítik a Mikulás segítői az ajándékokat. Gyűjtsünk mi is a csoportszoba tárgyaiból különböző méretű ajándékokat! Melyik ajándékot mekkora papírba/dobozba lehet csomagolni? Becsüljünk, majd mérjük meg az ajándékokat és a dobozokat különböző egységekkel! Problémahelyzetet teremt, ha az ajándékot díszpapírba szeretnénk csomagolni. (A hosszúság mellett az ajándék kerületét is érdemes megmérni, hogy valóban körbeéri-e majd a csomagolás.)
„Mit rejt a Mikulás zsákja?” Az egyik legjobb alkalom a nevelési év során, amikor apróbb Mikulás-ajándékoknak nevezhető tárgyakat rejtünk a zsákba, és kitapogatva felfedezzük azokat.
Írta: Kissné dr. Zsámboki Réka
Ehhez hasonló, hétköznapi helyzeteket felhasználó matematikai játékokat ismerhet meg Mindenben matematika című kötetünkben.
Mindenben matematika – Matematikai felfedezések és játékötletek az óvodában