A családból vagy a bölcsődéből érkező gyermekek az új, ismeretlen környezetbe lépve azonnal birtokba veszik a csoportszobában található berendezési tárgyakat, játékokat. Rögtön észreveszik, hogy sokkal több van belőlük, mint otthon, méreteiben is jelentős különbséget láthatnak az asztalok, a székek, a polcok tekintetében. Nagyobb az épület, más az udvar, meg kell tanulni tájékozódni ebben az új környezetben.

 

A korábban már óvodába járó gyermekek is „szemügyre” veszik a régi-új csoportszobát, kíváncsian fürkészik, hogy változott-e valami, és azonnal észreveszik a nyári nagytakarítás vagy karbantartó-tatarozó munkálatok utáni apró változtatásokat is. Számba veszik az óvó néniket, a dadus néniket és az óvoda személyzetéhez tartozókat, észreveszik a saját testükön tapasztalható változásokat is (a testmagasság, testtömeg, egyes testrészek, például karok, lábak, lábfej növekedéseit is).
Mértékszámokat és mértékegységeket is mondhatunk a magasságukról és a tömegükről. Nem a tanítás és számonkérés igényével, hanem természetes, életszerű információként. („Házi feladatként” megkérdezhetik a szüleiket, testvéreiket, hogy milyen magasak, és mennyi a tömegük.)

 

Játékötletek:

  • Ki emlékszik? Mi változott meg a tavalyi csoportszobához képest?
  • Számoljunk! Hány gyermek ment el iskolába? Mennyien érkeztek hozzánk? Mennyivel lettünk többen/kevesebben? (Az óvodai jelek alapján párosítással könnyen megállapítható!)
  • Alkossunk halmazokat! Hány kicsi, középső, illetve nagycsoportosunk van?
  • Mutassuk az ujjainkkal, hány évesek a kicsik, a középsősök, a nagyok? (A gyermekek életkorát a nagyobbak mutathatják két kezükön is különböző bontásokkal, például 2+3, 1+4, 0+5 stb.)
  • Az otthonról érkező gyermekek számára mi lehet itt más, mint otthon? Gyűjtsünk minél több minőségi és mennyiségi különbséget!
  • Milyen különbségeket vehetünk észre a régi-új csoportszobában, a gyermekek számában, a fiúk–lányok arányában, az óvó nénik külső tulajdonságaiban?
  • Mérjünk, méredzkedjünk! Ki mennyivel lett magasabb? Ki a legalacsonyabb/ legmagasabb, legkönnyebb, legnehezebb a csoportban? Hasonlítsuk össze! Mennyivel?

 

További remek játékötleteket az óvodás korúak matematikai neveléséhez a Mindenben matematika című kiadványunkban talál: