Cikkünkben a szerialitás fejlesztésének fontosságárára szeretnénk felhívni a figyelmet, melynek már az óvodáskorú gyermekek esetében is kiemelt szerepet kell kapnia a sikeres tanulási képességek megalapozása érdekében.
A gyermeki képességek, készségek fejlődése a megismerési folyamatok segítségével, az észlelésen, a megszerzett tapasztalatokon keresztül történik, melyben az emlékezet szintjének, fejlettségének is igen nagy a szerepe.
Napjainkat a szerialitás fogalmával jellemezhetjük, hiszen azok szervezettsége és cselekedeteink egymásutánisága a korábban elsajátított folyamatokra épül.
A szerialitás típusai a sorozatok elemeinek észlelési területei szerint:
- vizuális,
- auditív,
- motoros
A vizuális szerialitás a látással észlelt sorozatok, az auditív szerialitás a hallással észlelt sorozatok, míg a motoros szerialitás a mozgássorozatok és azok elemeinek sorrendben való felismerése, feldolgozása és többszöri ritmikus megismétlése.
A szerialitás fejlesztésének szükségessége és lehetőségei
A sikeres tanulási folyamatok kialakulásában – pl.: az írás, olvasás tanulásában – nagyon fontos szerepet tölt be a saját testen, a térben és a síkban történő megfelelő tájékozódás, ezért már óvodáskorban foglalkoznunk kell ezen területek játékos fejlesztésével. Ha ezek a képességek nem alakulnak ki megfelelő módon, a későbbiek során a tanulás folyamatában hibák jelentkezhetnek. A saját test, a testrészek ismerete, térbeli helyzetének tudatosítása segít abban, hogy a gyermekek képesek legyenek a különböző térirányok beazonosítására, megkülönböztetésére.
A vizuális szerialitás során a gyermekeket folyamatosan cselekedtetjük is, ezáltal a finommotorikájuk fejlesztésére is lehetőségünk nyílik.
A gyermekek képességszintje eltéréseket mutathat, ezért szükséges a differenciálás, vagyis az egyéni képességekhez való igazodás.
Néhány példával szeretnénk bemutatni, hogy milyen lehetőségeink vannak erre az óvodai nevelés során, kiemelve a vizuális szerialitás területét.
A vizuális szerialitás fejlesztése a csoportszobában
Az irányított és spontán játékok nagyon sok fejlesztési lehetőséget kínálnak: például egymáshoz illeszthetünk építőkockákat vagy más konstrukciós játékok elemeit meghatározott sorrendben, akár szín, akár nagyság szerint.
Térbeli játékok
A gyermekek emlékezetének fejlettsége meghatározó tényezője annak, hogy mennyire lesz sikeres a különböző tevékenységek sorrendjének elsajátítása.
Példa térbeli játékra:
Mi van a kendő alatt?
Korosztály | Óvodás és kisiskolás korú gyermekek |
Résztvevők száma | 1–5 |
Szükséges eszközök | kendő, 3–6 különböző játék, tárgyak, tárgyképek |
Célok | Aktív gondolkodtatás, folyamatos koncentrálás, szándékolt figyelem, és emlékezet fejlesztés. |
Közkedvelt a játék, hiszen sok variációs lehetőséget rejt magában. A fokozatosság elvének betartásával számtalan differenciálási lehetőség adódik:
- Különböző tárgyakat egymás mellé rakunk, majd letakarjuk, és a gyermekeknek fel kell tudniuk idézni a sorrendet.
- Ha a gyermekek helyezik el a játékokat, cselekedtetjük is őket, így megkönnyítjük a sorrend rögzítését.
- Növelhetjük az elhelyezett tárgyak számát.
- Ha a gyermekekhez érzelmileg közelebb álló tárgyakat helyezünk el, valószínűleg könnyebben is jegyzik meg a sorrendet.
- Még összetettebb lesz a feladat, ha ritmikus sorok alkotására késztetjük őket, pl.:
- piros kis autó, piros nagy autó…
- piros kis autó, kék kis autó…
- piros kis autó, kék nagy autó stb.
- Nehezíthetjük olyan módon is, hogy a tárgyak helyett tárgyképekkel dolgozunk.
A motoros szerialitás fejlesztése vizuális támogatással
A gyermekeknek jellemzően nagy a mozgásigényük. A testük által megélt tapasztalatok pozitív hatást gyakorolnak a kognitív funkciók fejlődésére, ugyanakkor a játék örömét jelentik számukra, ezáltal érzelmi életükre is jótékony hatást gyakorolnak.
A rövid távú memória és a motoros képességek fejlettségi szintje szoros kölcsönhatásban vannak egymással, és jelentős mértékben befolyásolják a térben való tájékozódás képességét. Nagyon fontos, hogy kialakuljon a testséma és testtudatuk. Ha a gyermekek saját testüket a térben el tudják helyezni, a mozgások, mozgássorok utánzására is képessé válnak. A fejlesztés lehetőségének igen gazdag a tárháza.
A következő két vizuális támogatást nyújtó képen egy gyakorlat mozzanatait (1. kép), illetve egy akadálypálya gyakorlatsorát (2. kép) láthatjuk.
A cikket teljes terjedelmében az Egyéni fejlesztés, személyre szabott nevelés című kiadványunk augusztusi kiegészítő kötetében olvasható, ahol további játékokat mutatunk be.
Kiemelt kép:Kids photo created by pvproductions – www.freepik.com