A sajátos nevelési igényű gyermekek számára kiállított szakértői vélemények nagy részében az ajánlott fejlesztések között az első helyen szerepel a komplex gyógypedagógiai fejlesztés. Ha szó szerint értelmezzük ezt a kifejezést, akkor egy speciálisan képzett szakember elvont, a pedagógusok többsége számára távolinak tűnő tevékenységét sejthetjük mögötte.
Cikkünkben szeretnénk „domesztikálni” a szakértői bizottságok által elsősorban a gyógypedagógusok működését meghatározó, legtöbbször elkülönített helyiségekben, fejlesztőszobákban zajló fejlesztési formát.
Elsődleges célunk, hogy közelebb hozzuk a többségi pedagógusokhoz, valamint a kedves szülőkhöz a gyógypedagógusok által végzett fejlesztést. Ezt nemcsak azért tesszük, mert a szakértői véleményben leírtak rájuk is vonatkoznak, hanem azért is, mert a kisgyermekek fejlődése a közösen megtett erőfeszítéseink gyümölcse.
Csuka Veronika gyógypedagógus írása az Egyéni fejlesztés, személyre szabott nevelés című kiadványunkban jelent meg teljes terjedelmében.
Először is, lássuk, melyek azok a képességek, amelyek egyértelműen jelzik a gyermek iskolaérettségét:
A folytatásban a fenti vázlatos összefoglaló ábrán szereplő kulcsképességek fejlesztésére koncentrálunk. A „Testséma, érzékszervek” körtől fogunk indulni, majd eljutunk a középpontig, a munkamemóriáig, mely nem alaptalanul került a kiemelt helyre.
Utazó gyógypedagógusként már régóta a tematikus órák feltétel nélküli hívei vagyunk. Tapasztalataink szerint az egymástól külön álló területeket úgy tudjuk a leghatékonyabban fejleszteni, ha egy aktuális esemény, ünnep, évszak vagy a gyermekek kedvenc témája köré csoportosítjuk a feladatokat. Az autizmussal élő, valamint az ADHD-s gyermekek motivációs bázisát minden esetben érdemes feltérképeznünk, és ahhoz igazítani a feladatokat, hogy mindvégig fenn tudjuk tartani az érdeklődésüket.
Mivel jelen esetben óvodás korú kicsinyek számára tervezünk foglalkozást, a legnagyobb sikerre a mesék világából merített ötletekkel számíthatunk. A bemutatott feladatokat ki-ki a saját fantáziája szerint átalakíthatja, bővítheti az adott gyermek fejlettségi szintjének megfelelően.
Játékos feladatok a fejlesztéshez:
- Testséma
A főszereplőnket nevezzük el Sólyom lovagnak. Őt már a királynő lovaggá ütötte. – Játsszuk el!
– A lovag a bal térdére ereszkedik, a jobb kezét a szívére teszi, a királynő a jobb vállát érinti meg a jobb kezében tartott karddal.
-
Szükséges eszközök: kard, lovagfigura
- Érzékszervek – bekötött szemmelSólyom lovag eltévedt a sötét erdőben.
– Most te leszel a lovag, és én segítek, hogy kikeveredj a rengetegből, és megtaláld a világszép királykisasszony palotáját.
– Bekötött szemmel kövesd, Sólyom lovag, a királykisasszony kedvenc csengettyűjének a hangját.
– Majd a királylány kedvenc illatával vezetlek az „orrodnál fogva”.
-
Szükséges eszközök: Kendő, csengettyű, illatos üvegcse
- Téri orientáció
Sólyom lovag az erdőben több állattal is találkozott, akik megmutatták neki a kivezető utat.
– A sün a közelebbi gomba előtt sétált, a mókus a bal oldali fa letörött ágán csücsült, az őz a tisztás közepén álldogált, a medve a folyó innenső partján leste a halakat.
– Helyezd el az állatokat a meghatározások szerint!Szükséges eszközök: Mesebeli erdő, állatok képei laminálva
A játékleírás tovább folytatódik az Egyéni fejlesztés, személyre szabott nevelés című kiadványunk legújabb kiegészítő kötetében.