„ Kézműves hangszerek ” születése óvodások között – Miért készítsünk hangszert az óvodásokkal?
A hangszerkészítés legtöbbször összetett folyamat, akár többfázisú, szinte projektszerű munka is lehet. Például összeállítás, majd díszítés festéssel, ragasztással. A készülő hangszer gyakran több elemből áll össze, és azok hangszerré alakítása, a létrehozás a gyermekektől koncentrált figyelmet, finommozgásokat, türelmet, kitartást igényel.
Ha például száradni is kell a hangszernek, akkor azt is megköveteli a gyermekektől, hogy elfogadják, nem azonnal használható. Ezek alapján fel kell mérni az óvodapedagógusnak, hogy az adott csoportja alkalmas-e arra, vagy milyen szervezés mellett alkalmas arra, hogy közös hangszerkészítésbe fogjon velük.
A következőkben olyan hangszereket mutatok be, amelyek a gyermekekkel vagy gyermekek között, esetleg részben a gyermekek között elkészíthetőek.
Minden hangszerkészítésnél érdemes végig gondolni, hogy milyen életkorú, milyen fejlettségi szintű, milyen tapasztalatú gyermekek között szeretnénk elkészíteni a hangszert. Meg kell tervezni, hogy milyen munkafolyamatokba tudnak bekapcsolódni a csoportunk gyermekei, hogyan, milyen létszámú gyermekre tudunk odafigyelni és tevékenységüket támogatni, figyelemmel kísérni.
Érdemes sorra venni az alkotófolyamat fejlesztő hatásait, mert talán az az elhatározásunkat is előre mozdítja, ha látjuk, hogy mennyiféle tapasztalatszerzésre, ismeretbővülésre, kísérletezésre és fejlődésre ad lehetőséget.
“Rázd, mint a shakert!”
Talán a legközismertebb, legegyszerűbb, mégis igen változatos kivitelezésű hangszerek a shaker típusú, rázható, csörgő-zörgő hangszerek. A gyermekkezekkel könnyen megmarkolható, nem törékeny, kevéssé nedvességszívó kemény, tartós kartondobozok, kartonhengerek, műanyag flakonok, fémtárolók vagy fémdobozok is lehetnek a hangszer-testek.
Azok megtöltésében, díszítésében közreműködhetnek a gyermekek is. A díszítés technikája lehet ragasztás, kétoldalú ragasztócsíkra nyomkodás, festés, fonal feltekerése. A töltőanyagok különböző száraz magok (bab, kukorica, lencse, barack, szilva), száraztészták, kavicsok, nagyobb gyöngyök lehetnek.
Érdekessége lehet a hangszerféleségeknek, hogy átlátszó vagy áttetsző dobozba töltjük a hangkeltő tölteléket, s így láthatják a gyermekek azok mozgását, ugrálását, pattogását használat közben. Ezzel is hatunk figyelemkoncentrációjuk, szemmozgásuk, mozgáskoordinációjuk, kísérletezőkedvük, megfigyelőképességük (például kisebb mozgásra kevesebb töltőanyag mozdul, erőteljesebb mozgatásra több) alakulására.
Arra természetesen oda kell figyelni, hogy meg kell találnunk a legbiztonságosabb lezárási módokat. A ragasztópisztollyal, ragasztószalaggal, szigetelőszalaggal, duct tape-pel (vászon, téphető szigetelőszalag) doboz- és flakonzárások mellett úgy is kibonthatatlanná tehetjük azokat, hogy textilanyagba csomagoljuk, a kisebb méretűeket körbehorgoljuk, tetszőleges formájú filc anyagba pelenkaöltéssel belevarrjuk, nemezlabdába beledolgozzuk, vagy dekupázs technikával burkoljuk.
Maracas típusú hangszerek
A rumbatök (maracas) típusú hangszerek annyiban különböznek a shaker típusúaktól, hogy nyelük van, vagyis meg kell oldani, hogy a megtöltött hangzó testet nyélre rögzítsük. Erre látunk példát az alábbi fotókon, illetve ehhez hasonlatos volt a fentebb említett labdafejes fakanál.
Nyeles rázókák
A nyeles rázókák kialakíthatók két nyéllel eredetileg is rendelkező tárgy (adagolókanál, mérőkanál, műanyag kiskanál, öblösebb fakanál) egymással szemben történő rögzítésével úgy, hogy vagy a fejek közé teszünk hangadó tölteléket, vagy egy eleve megtöltött kis méretű műanyag vagy papír tárolót fogunk közre a nyeles tárgyakkal.
Esőbot típusú hangszerek
Egyedi hangzása van az esőbot típusú hangszereknek is. Ezeknek attól van más hangjuk, hogy bennük a töltelékanyagok esését akadályozzák a hangszertesten átszúrt tárgyak, fogpiszkálók, szögek, csavarok. A hangszerkészítés-folyamat két úton valósulhat meg. Vagy a kartonhengerek elő vannak készítve, már benne vannak a szúrós elemek és a henger cellux ragasztóval biztonságosan körbe van tekerve, vagy már a töltelékanyag is benne van, és le is van zárva a henger, a gyermekek csak díszítik a hangszert. A másik mód, hogy előbb megtöltik a hangszertestet a gyermekek, azt le is zárjuk, és a felnőtt utána szúrja át azokat biztonságos környezetben, majd akár ismét a gyerekek közreműködésével kerül burkolásra a hangszertest.
Írta: Hegedűsné Tóth Zsuzsanna, megjelent az Óvónők kincsestára című sorozatunk 2023. februári kiegészítő kötetében