Tematikus terv-ötletek középső csoportosoknak januárra
Milyen tematikus tervet lehet, vagy érdemes készítenünk a középső csoportosoknak? Ahány óvodapedagógus, annyiféle terv. De a Fontos a tematikus terv – kis-, középső és nagycsoport számára című e-bookunk minden óvodapedagógus számára jó kiindulási pontként működhet, hiszen minden korosztályra tartalmaz mintákat.
Nézzük meg például január első hetére milyen tevékenységeket javasol a kiadvány!
A külső világ tevékeny megismerése
A természet megpihen, az ember élete is többnyire a fűtött helyiségben folytatódik.
Az emberek különböző épületekben laknak. Az otthon melege, és a fűtés kapcsolatának megbeszélése. A tűz barát vagy ellenség? Korai sötétedés miatt több idő jut a benti közös játékra.
Környezetünk mennyiségi és formai összefüggései
Halmazok elemeinek sorba rendezése
Házak sorba rendezése különböző tulajdonságok szerint (magasság, ablakok száma, szín)
Irodalom, Verselés, mesélés
Weöres Sándor: Száncsengő (vers), Drégely László: Tél (vers), Tasnádi Varga Éva:
Téli köszöntő (vershallgatás), Varga Katalin: Téli lakoma (mese)
Ének, zene, énekes játék, tánc
Mese-mese (új M), Ég a gyertya, Ácsorogjunk
Képességfejlesztés: Mondóka és dal ritmusának kiemelése
Zenehallgatás: Hull a hó is
Rajzolás, festés, kézimunka, mintázás
Téli város készítése
Építés dobozokból (kooperatív munka), ragasztással, majd festéssel.
Mozgás
Mászás rézsútos létra fokain előre, csúszás hason és háton szerek alatt.
Járás: körben, szalaglengetéssel
Futás: körben, jelre szalagra ráállás
Gimnasztika: szalaggyakorlatok
Főgyakorlat: csúszás hason a létrák alatt, mászás a létrán felfelé. Ülésben lecsúszás, majd csúszás háton sarok-tolással létrák alatt
Játék: Szalagszerző
Cél- és feladatrendszer: Bátran meséljenek élményeikről, eseményeikről, ki mit tesz otthon, hogyan tölti el idejét. Tapasztalataikat, gondolataikat, véleményüket osszák meg a többiekkel. Ösztönzés arra, hogy a tevékenységekben minél több gyerek vegyen részt. Az anyagok feldolgozása komplex módon történjen. Vers, dal gyakorlása, rögzítése. Kooperatív technika fokozatos bevezetése és folyamatos alkalmazása a tevékenységek során. Figyeljenek oda a mozgás alkalmával a társaik testi épségére. A testrészekre koncentrálás a mozgásos feladatok végzése során.
Kiemelt fejlesztési területek: Figyelem, észlelés, emlékezet, kifejezőkészség, együttműködés, alkalmazkodás, szókincsbővítés, szem-kéz-láb koordináció, finommotorika, térészlelés, testséma, ügyesség, gyorsaság, beszéd fejlesztése.
Módszer: Bemutatás, magyarázat, szemléltetés, beszélgetés, utánzás, szituációs játék, ösztönzés, gyakorlás, ellenőrzés, értékelés, dicséret.
Eszköz: Tv, pendrive, tárgyak, kép, dobozok, ragasztó, színes festék, szalag, greiswald, zsámoly.
További ötletek, minták az alábbi kiadványban:
Fontos a tematikus terv – kis-, középső és nagycsoport számára