A pedagógusok számára nemzetközi programok is biztosítanak szakmai konzultációs lehetőségeket vagy olyan utakat, ahol sor kerülhet a közös eszmecserére, illetve az egymástól tanulásra.

A nemzetközi együttműködés hatással lehet a pedagógusok kompetenciáinak fejlődésére, az intézményen belüli kapcsolatokra, akár az intézmény népszerűségére, szakmai hírnevére és ezáltal az intézménybe jelentkezők számára is. Óvodáknak a Tempus által kínált nemzetközi programok közül érdemes válogatniuk. A részt vevő pedagógusok sokszor merőben új, szokatlan szempontokkal találkoznak, de az se ritka, hogy a külföldi tapasztalatok újabb megerősítést jelentenek az itthoni gyakorlat számára. Az alábbi beszámolót a Debreceni, Görgey utcai óvoda óvodapedagógusa készítette el.

 

„2011 nyarán a hét évenként esedékes pedagógus továbbképzés teljesítéséhez kerestem lehetőségeket az interneten. Szerettem volna egy olyan tanfolyamot, amely eltér az eddig általam elvégzett továbbképzésektől. Így találtam rá a Tempus Közalapítvány által koordinált Egész életen át tartó tanulás (LLP Comenius) programjára, ami valóban újfajta és innovatív egyéni továbbképzési lehetőségeket biztosít az EU országaiban.

Sikeres pályázatomnak köszönhetően, 2012. június 24. és július 07. között Bécsben, a „Kindercompany” óvodai társulás Theresianumgasse-i óvodájában hospitáltam 2 hetet.

A pályázatom témája „Szakmai tanulmányút egy bécsi óvodában” volt.

Első lépésként felvettem a kapcsolatot az óvoda vezetőjével, aki szívesen fogadta érdeklődésem, és minden tőle telhető segítséget megadott a sikeres pályázathoz. Ezt követően intenzív német nyelvi felkészülést folytattam, szállást kerestem, összeállítottam a tervezett tevékenységek anyagát.

A tanulmányúton megismerkedtem az óvoda mindennapjaival, betekintést nyertem a pedagógiai programjába, s tapasztalatokat szereztem az interkulturális nevelés gyakorlati megvalósulásáról. A csoport életébe – mint pedagógus – aktívan is bekapcsolódhattam, igyekeztem megfelelni az elvárásoknak és vállalásoknak. A gondozási feladatokon és a szülőkkel való kapcsolattartáson túl változatos német nyelvű dalos és mozgásos játékokat játszottunk. A heti témához szorosan kapcsolódó vizuális tevékenység során színes és esztétikus alkotásokat készítettünk. Nagyon kedvelték a gyerekek – az általam elkészített bábokkal – előadott mesét is. A faliújságon rendszeresen tájékoztattam a szülőket a nap folyamán végzett tevékenységekről.

 

A projekt időtartama alatt nyelvismeretem is bővült, bátrabban kommunikálok, sok élménnyel és tapasztalattal gazdagodtam. A bécsi óvodavezető felkészültségemmel, pedagógiai munkámmal nagyon elégedett volt, így máskor is szívesen fogad szakmai és nyelvi ismereteim bővítése céljából.

Minden óvodapedagógus társamat biztatok a pályázatban való részvételre, egy ilyen továbbképzés meghatározó lehet további szakmai munkájukban.”

 

Pályázatokkal kapcsolatban itt érdemes tájéjkozódni:http://www.tpf.hu/pages/competitions/index.php?page_id=930