A kisgyermekek szókincse két éves korban gyakran robbanásszerűen bővül. Egy amerikai kutató kimutatta, hogyan is történik ez. Dr. Bob McMurray, az iowai egyetem pszichológusa a tipegők beszédfejlődésével foglalkozik. Kutatásai során nem készített interjút sem a gyermekek szüleivel, a gyermekekkel sem beszélgetett, hanem matematikai modellt készített, amelynek segítségével azonosítani tudta a gyerekek szókincsfejlődését elősegítő tényezőket. McMurray az angol nyelv 2 ezer leggyakrabban használt szavát állította össze, listáján könnyű szavak éppúgy szerepeltek, mint nehezebbek. A kutató feltételezése szerint kell lennie egy pontnak, ahol a szókincsbővülés hirtelen beindul. Véleménye szerint a gyermekek nem úgy érnek el ehhez a kritikus ponthoz, hogy megtanulnak egy szót, majd a következőt, és az utána következőt. Inkább arról van szó, hogy több szót tanulnak meg egyszerre – ezek között vannak egyszerűbbek és bonyolultabbak egyaránt – és ezeket ismételgetik. – Egyszerre több szót kell megtanulniuk, és köztük több nehéz szónak kell lennie, mint könnyűnek. Számítógépes szimuláció és matematikai analízis segítségével arra a következtetésre jutottam, hogy ha ez a két feltétel adott, akkor mindig bekövetkezik a szókincs robbanása, mondja a szerző. Megjelent: McMurray, B. Science, Aug. 3, 2007; vol 317: p 631. News release, University of Iowa. News release, Science. |