Néhány játékot mutatunk be, melyek segítségével a gyerekek különböző utakon közelebb juthatnak az időjárás változásaihoz. Játszhatnak az időjárás elemeivel, sőt, maguk lehetnek az eső, a felhő, a szivárvány. Jobban megismerik, milyen hatással vannak ezek a jelenségek az életükre.
Szerepjáték
Eszközök, anyagok: tetszés szerint
Készítsünk nap, felhő, szivárvány, eső, hópehely fejdíszeket. Ezeket feltehetik a gyerekek, először a fantáziájukra lehet bízni, hogyan jelenítik meg a természeti jelenségek összjátékát. Majd az óvónő irányítja őket, milyen kapcsolatban van egymással nap, eső, szivárvány…
Időjárás-bejelentő bemondó
Eszközök, anyagok:
· térkép
· papírok
· mikrofon
· kamera
· mutatópálca
A térképet rögzítsük a falra! Beszéljük meg közösen, milyen időjárás lesz (vagy milyet választanak) az elkövetkező napokban. Használhatjuk a térképhez a mutatópálcát is. Válasszunk ki egy bemondót, aki ismerteti a másnapi időjárást. Választhatunk másvalakit a felhőkép vagy a várható csapadék bemutatására is. Emellett szükség lehet egy „operatőrre”, aki felvételt készít a műsorról.
Időjárásos Twister
Eszközök, anyagok:
· nagy karton vagy textil alaplap
· színes ceruza/filc/festék
· 2 dobókocka (vagy karton nagyobbak készítéséhez)
Készítsünk a Twister társashoz hasonló nagy alaplapot, csak a színek helyett nap, felhő, hópehely és esőcsepp formákat rajzoljunk rá. (Négy sorban 4-4 mintát viszünk fel.) Két dobókockát használjunk, az egyikre az időjárás elemeit rajzoljuk, a másikra pedig kezeket, lábakat. Minden játékos mindkét kockával dob, majd az adott mintára kell helyeznie kezét vagy lábát, és így tovább, míg mindenki sorra nem kerül. Minden körrel izgalmasabb lesz a játék és bonyolultabbak a felvett pozíciók, aki pedig elesik, kiesik a játékból.
Időjárás-óra
Eszközök:
· két korong
· színes ceruza/filc/festék
· olló
Vágjunk ki két korongot, és rajzoljunk az egyikre hőmérőt, melyen a melegebb időt mosolygós arc, a hűvösebbet szomorú arc jelzi. A másikra pedig az időjárás elemeit. Az első korongon vágjunk ki egy kört, helyezzük a második korongra, így az órát forgatva más-más időjárást tudunk megjeleníteni. Az lesz a gyerekek feladata, hogy találják meg a hőmérséklethez tartozó elemeket. Nehezíthetjük a dolgukat, ha egy másik korongra az időjárással kapcsolatos ruhaféléket helyezzük, a gyerekek pedig kiválaszthatják, melyik hőmérsékletben milyen ruhát viselnének.