A jegyző/főjegyző különleges és a nevelési-oktatási intézmények életét lényegesen befolyásoló jogosítványokkal rendelkezik.
Összefoglalva ezek a következők
A főjegyző rendkívüli szünetet rendelhet el a rendkívüli időjárás, járvány, természeti csapás vagy más elháríthatatlan ok felmerülése esetén, ha a megye/főváros területén a nevelési-oktatási intézmények működése előbbiek miatt nem lehetséges. A főjegyző, valamint a jegyző közreműködik az érettségi vizsgák előkészítésében, megtartásában, az érettségi vizsga vizsgaszabályzatában meghatározottak szerint. Közreműködik továbbá a közoktatási információs rendszer működtetésében. A főjegyző előkészíti és vezeti azt a jegyzéket, amely a nem helyi önkormányzatok által fenntartott közoktatási intézményekre vonatkozik, és ezt megküldi minden év augusztus 31-ig a fővárosi/megyei egészségbiztosítási pénztárnak.
A pedagógiai szakmai szolgáltatásokat ellátó intézményen keresztül gondoskodik arról, hogy az előbbiekben megjelölt jegyzéket az érdekeltek megtekinthessék. Ha a közoktatási intézmény fenntartója önkormányzati társulás, a megállapodásban megjelölt önkormányzat jegyzője/főjegyzője közreműködik az illetékes pedagógiai intézményekben folyó, a pedagógiai tevékenységgel összefüggő mérési, értékelési feladatok szervezésében.
A jegyző/főjegyző hatáskörébe tartozik, hogy elbírálja azokat a felülbírálati/törvényességi kérelmeket, amelyeket
• az óvodai felvételekkel és az óvodából való kizárással,
• a tanulói jogviszony, valamint a kollégiumi tagsági viszony létesítésével, megszűnésével,
• a tanulói fegyelmi ügyekkel kapcsolatban nyújtanak be a fenntartó másodfokú döntést hozni jogosult képviselőjéhez.
A jegyző/főjegyző ellátja a helyi önkormányzat fenntartásában lévő közoktatási intézmény vezetőjének kiválasztásával kapcsolatos nyilvános pályázati eljárás lefolytatásával összefüggő előkészítő feladatokat. A jegyző/főjegyző hatásköre tájékoztatni az illetékes szakértői és rehabilitációs bizottságot arról, hogy mely intézmény rendelkezik a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók különleges gondozásának ellátásához szükséges feltételekkel. Segíti és ellenőrzi azt a prevenciós tevékenységet a nevelési-oktatási intézményeken belül, mely a tanuló- és gyermekbalesetek megelőzésére irányul. Félévenként kötelessége megküldeni az Oktatási és Kulturális Minisztériumnak az illetékességi területén működő nevelési-oktatási intézményekben történt tanuló- és gyermekbalesetek jegyzőkönyveit. Kötelessége a közoktatás információs rendszerének működtetésében, a fenntartói irányítással összefüggő döntések, intézkedések előkészítésében, végrehajtásában is közreműködni. Gyakorolja a fenntartói irányítás jelen törvényben meghatározott jogosítványait.
A jegyző azokra a nevelési-oktatási intézményekre is hatáskörrel bír, amelyeket nem a helyi önkormányzatok tartanak fent. A jegyző a fentiekben felsorolt feladatainak ellátásához ajogszabályban meghatározottak szerint igénybe veszi
• a szakértői névjegyzékben szereplő szakértők, illetve
• a pedagógiai-szakmai szolgáltatást ellátó intézmény közreműködését.
Ezzel párhuzamosan jogában áll az illetékességi területén működő közoktatási intézmények vezetői, alkalmazottai közül a szakmai tekintélynek számító pedagógusoknak az adott konkrét, egyedi esettel kapcsolatos véleményét kikérni. A jegyző feladata továbbá nyilvántartás készítése minden, az illetékességi területén lakóhellyel rendelkező tanköteles gyermekről. Figyelemmel kell kísérnie a tankötelezettséggel összefüggésben az ilyen korú gyermek tankötelezettségi feladatának teljesítését, valamint a gyermek szüleinek ezzel kapcsolatos magatartását is. A tanköteles gyermekekről vezetett nyilvántartást a jegyző küldi meg a lakóhely/tartózkodási hely szerint illetékes óvodának/általános iskolának. Ez szintén a közoktatási intézmény és a jegyző közötti konkrét és közvetlen kapcsolat.
Bejelentésre vagy hivatalból elrendeli az óvodai nevelés keretében folyó, az iskolai életmódra felkészítő foglalkozáson való részvételt, ha a szülő nem tesz eleget annak a kötelezettségének, mely a gyermek iskolai beíratását vagy a fejlesztő felkészítés teljesítését írja elő. Szintén bejelentésre vagy hivatalból rendeli el, hogy a szülő jelenjen meg gyermekével a nevelési tanácsadáson, a szakértői és rehabilitációs bizottság vizsgálatán, ha erre a tankötelezettség érdekében szükség van [Kt. 91. §].
Fentiekre tekintettel a konkrét nevelési-oktatási intézmény a helyi önkormányzaton, mint fenntartó szerven belül közvetlenül fordulhat a települési önkormányzat jegyzőjéhez (a fővárosban a főjegyzőhöz) – különös tekintettel a jegyzőnek azon hatásköreire, melyek a nevelési-oktatási intézmények működésére, napi életére terjednek ki. A jegyző éppen az előbbiekben tárgyalt jogosultságai miatt konkrét segítséget adhat a hozzá forduló nevelési-oktatási intézményeknek.
Az óvodák működését érintő kérdésekben az Óvodavezetési ismeretek című kiadványunk lehet segítségére.
Kattintson a képre!
Kategória: Jogszabályváltozások