Az írástudatlanság elleni küzdelem nemzetközi napjáról az UNESCO 1965. szeptember 8-án, Teheránban tartott világkongresszusa rendelkezett, amelyen szeptember 8-át az analfabetizmus elleni küzdelem napjának nyilvánították. Ennek apropóján az írástanulás előkészítéséről írunk.
Korai írástanítás vagy képességfejlesztés? Valaha úgy gondolták – a gyerekek korai munkába állása miatt -, hogy elemi szinten már óvodás korban tanítani kell írni, olvasni és számolni a gyerekeket, mert erre esetleg a későbbiekben nem lesz lehetőségük. A 19. század végére azonban Európa-szerte (nálunk 1883-tól) megszüntették ezt a káros gyakorlatot. Helyette beszéd-és értelemgyakorlatokkal készítették elő a gyerekeket arra, hogy az iskolába lépve sajátítsák el majd ezeket az alapvető készségeket. Érdekes módon 100 évvel később, az 1980-as években ismét felmerült a korai olvasástanítás gondolata Amerikában. Ugyanis a Szputnyik-sokk hatására úgy gondolták, hogy ha korán, már az óvodában elkezdenek olvasni a gyerekek, a felnövekvő generáció olyan jelentős tudás-előnyhöz juthat, mellyel a tudomány és a technika világában megelőzheti az USA a szovjeteket. Ez azonban nem így történt: inkább a pszichiátriai rendelők forgalma növekedett meg, megtelt óvodás korú páciensekkel, akik neurotikus tüneteket produkáltak az életkorukhoz és fejlettségükhöz nem illeszkedő követelménytámasztás miatt. Ráadásul a követő mérések bebizonyították, hogy az olvasni tanított óvodások 12 éves korukra elveszítették korán szerzett előnyüket azokkal a társaikkal szemben, akiket nem olvasni tanítottak – idő előtt -, hanem igényes, inger gazdag anyanyelvi környezetben nevelkedtek és sokrétű anyanyelvi tapasztalat birtokában az iskolában kezdték meg az olvasás és az írás megtanulását. Bár gyakorlatból tudjuk, hogy a 4-5 évesek általában élénk érdeklődést mutatnak a betűk világa iránt, azonban ez nem jelenti azt, hogy az olvasás és az írás megtanítása az óvoda feladata lenne. Helyette olyan képességek fejlesztésére van szükség, amelyek alkalmassá teszik az iskolakezdés idejére a kisgyereket az olvasás-írás jelrendszerének megismerésére, az írásmozgások és a kézírás technikájának elsajátítására.Az írástanulás feltételrendszerének fejlesztési feladatai: Verbális fejlesztés: szókincs, beszédészlelés, beszédértés, szóbeli kifejezés, rövid és hosszú távú verbális memória és előhívás, vizuális és verbális szerialitás, ritmusészlelés. Elemi tapasztalatok az anyanyelvről: Értelmi fejlesztés: Mozgásfejlesztés: Szokásalakítás: Attitűdformálás: Fejlesztő feladat: Tordon Ákos: Őszi mondóka Formaérzék és finommotorika fejlesztése Rajzoljanak négyrét hajtott papírlap rekeszeibe színes golyókat a gyerekek! Az írás tanulásának alapozásáról szóló teljes tanulmány, illetve a hozzá kapcsolódó feladatsorok megtalálhatóak az Óvónők kincsestára augusztusi kiegészítő kötetében. |
[product id=”348″ sku=””]