A karácsonyi készülődésben sok szerep jut a kézműves tevékenységeknek is. Az alábbi játékos feladatokkal a gyerekek kézügyességét fejleszthetjük.
Gyakran találkozunk az óvodai csoportban, később pedig az iskolában olyan gyerekekkel, akik nem képesek önállóan felöltözni, nem tudják megtanulni befűzni és bekötni a cipőjüket, begombolni a ruhájukat vagy felhúzni a cipzárjukat. Ők azok, akik gyakorta kerülik a rajzolást, a gyöngyfűzést, az apróbb tárgyak manipulációjával járó feladatokat. Kezük finommozgásainak koordinációja fejletlenebb azonos életkorú társaikénál. A finommozgások gátoltsága mind a kézfej, mind az ujjak mozgatásánál megjelenik, ezért kerülik a számukra sok kudarc lehetőségét rejtő, a kézfej megfelelő beidegzettségét feltételező feladatokat.
A kéz finommozgás-koordinációt igénylő tevékenységének fejlesztése a grafomotoros fejlesztés egyik fontos területe, és az írás-előkészítés, valamint az iskolaérettség szempontjából is nagy jelentőségű.
Célunk, hogy a lehető legváltozatosabb játékos feladatokkal segítsük a kéz megfelelő erősségű és gyorsaságú kontrollált mozgatását, amit az ujjak differenciált és célirányosan összehangolt működése tesz lehetővé. A kézügyesség fejlesztésével párhuzamosan a szem-kéz koordináció fejlődése is megvalósul az ajánlott feladatokban.
A pedagógusok számára általában kihívást jelent bevonni az ilyen jellegű játékokba azokat a fejlesztésre szoruló gyerekeket, akiknek rendszerint se kedvük, se türelmük nincs a fejlesztő feladatok végzéséhez. Ezért különösen fontos, hogy olyan, számukra motiváló helyzeteket teremtsünk, amelyekben játékként élik meg a fejlesztést.
Az itt következő feladatok a koordináció fejlesztésén túl segítik a képzelet és a kreativitás kibontakoztatását, az együttműködés kialakítását és elmélyítését, segítségükkel akár komplex pszichomotoros fejlesztést is megvalósíthatunk, ami a fejlődésközpontú testnevelés kiemelt célja.
Fontos!
A használni kívánt eszközöket mindig középre tegyük a gyerekek elé. Ne sugalljuk a kezességet azzal, hogy mindent a jobb kézbe adunk, mert ezzel az eljárással önkéntelenül is megteremthetjük a dominancia-átállítás lehetőségét. Kezdetben nem probléma, ha a gyermek még felváltva használja mindkét kezét.
Játékok különböző méretű csipeszekkel
A csipeszes játékok közös vonása, hogy a hüvelyk- és a mutatóujj együttmozgatását feltételezik, emellett fejlesztik a két ujj erőközlésének szabályozását is.
- Miközben a gyerekek a csipeszeket egymás mellé illesztik, javul a szem-kéz koordinációjuk is.
- Mivel a csíptetők nagyon különböző méretűek lehetnek, valamint az összenyomásukhoz változó erőkifejtésre van szükség, lehetőségünk van a differenciálásra. Például egy uborkafogó facsipesszel játszva már több ujj koordinált együttmozgatására, illetve nagyobb erőkifejtésre van szükség: a tenyér hajlítóizmai is erősödnek a játékok közben.
TEREGETÉS RUHASZÁRÍTÓ KÖTÉLRE |
A teremben kifeszített kötélre kell a szétszórt csipeszeket a megadott instrukciók szerint felrakosgatni.Eszközszükséglet
Játékváltozatok Kisebb rongyokat vagy nagyobb méretű horgolt fonalkukacokat kell odacsíptetni a kötélhez. |
TERÍTŐDÍSZÍTÉS |
A gyerekeknek egy A4-es rajzlap szélére kell sorban felcsíptetniük a különböző színű és méretű csipeszeket.Eszközszükséglet
Játékváltozatok (1) Megadott színsorrendben kell a csipeszeket feltenni. |
HOL A SÜNI TÜSKÉJE? |
Mindenki kap egy kartonból kivágott süni formát, tüskék nélkül. Különböző méretű csipeszeket szórunk szét a teremben, amiket a gyerekeknek egyenként kell felcsipeszelniük a sünikre.Eszközszükséglet
Játékváltozatok A gyerekek párokba rendeződve is játszhatják: az egyik gyerek tartja a sünit, a másik csipeszeli fel a „tüskéket”. |
NAPSUGARAK GYŰJTÉSE |
A teremben szétszórjuk a különböző nagyságú csipeszeket. Sárga kartonból napkorongokat vágunk ki, amikre a gyerekek egyenként csipeszelik fel a napsugarakat.Eszközszükséglet
Játékváltozatok A gyerekek párokba rendeződve is játszhatják: az egyik gyerek tartja a napkorongot, a másik csipeszeli fel a „napsugarakat”. |
MADÁRETETÉS |
A földön különböző méretű horgolt „kukacokat” szórunk szét. A teremben olyan kartondobozokat helyezünk el, amiknek a tetejére műanyag kupak nagyságú lyukakat vágunk. Minden gyerek kap egy csipeszt (differenciált eszközkiosztás). Ezzel kell egyenként felszedni a „kukacokat”, majd belepottyantani a dobozokba a kivágott lyukakon át.Eszközszükséglet
|
(Forrás: Testnevelés, testmozgás)
[product id=”348 “]